Noul statut al elevului, publicat în Monitorul Oficial. Ce drepturi și obligații au elevii începând de astăzi
Anul școlar 2024-2025 vine cu o serie de noutăți printre cele mai importante se numără și modificările la Statutul Elevului care au fost publicate pe 12 august în Monitorul Oficial.
Ministerul Educației a transmis că în modificările aduse Statutului Elevilor și celorlalte acte care țin de activitatea școlilor s-a ţinut cont de propunerile profesorilor şi a fost introdusă prevederea conform căreia se va acorda o notă la purtare la sfârşitul fiecărui interval de învăţare, care vizează exclusiv respectarea regulamentului şcolii şi a normelor de comportament.
În ciuda opoziției organizațiilor elevilor în ceea ce privește modificările, proiectul a fost adoptat și, ulterior, publicat în Monitorul Oficial. La finalul lunii iunie, mai mulţi elevi au protestat în faţa Ministerului Educaţiei, fiind nemulţumiţi de posibilitatea instituirii unor camere de detenție, transmite Agerpres.
Elevii au mai atenţia că nu sunt suficienţi profesori pentru implementarea măsurii propuse de Ministerul Educaţiei şi că sunt unităţi de învăţământ, în special în mediul rural, care nu dispun de săli nici pentru orele de curs.
Ce drepturi au elevii în noul Statut
În ciuda controverselor legate de eleborarea și adoptarea sa, noul Statut al Elevului a fost adoptat, iar prevederile sale, atât drepturile cât și obligațiile elevilor urmând să intre în vigoare în noul an școlar.
Printre cele mai importante drepturi pe care elevii le au în conformitate cu noul Statut se numără:
· Elevii au dreptul la șanse egale de acces, de participare la educație și de atingere a potențialului lor de dezvoltare;
· Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii;
· Dreptul de a beneficia de manuale școlare gratuite pentru elevii din învățământul de stat și din învățământul obligatoriu particular acreditat/autorizat;
· Dreptul la o evaluare obiectivă și dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise;
· Elevul sau, după caz, părintele/reprezentantul legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui/reprezentantului legal, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare;
· Dreptul de a studia discipline din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în vederea obținerii de trasee flexibile de învățare;
· Dreptul de a avea un program școlar de maximum 7 ore pe zi, cu excepția orelor prevăzute pentru studiul limbii materne, al istoriei și tradiției minorităților naționale și cu excepția
· învățământului bilingv, conform legii;
· Elevii au dreptul să învețe în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe. Spațiile trebuie să respecte normele de igienă, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor, să fie adaptate particularităților de vârstă și nevoilor de învățare și numărului de beneficiari primari;
· Elevii au dreptul garantat la un învățământ echitabil în ceea ce privește înscrierea/admiterea,
· parcurgerea și finalizarea studiilor din învățământul obligatoriu,în funcție de parcursul școlar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii și competențelor lor;
· Dreptul de a beneficia de o educație de calitate în unitățile de învățământ, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învățământ, parcurgerea integrală a programelor școlare și prin utilizarea de către cadrele didactice a celor mai adecvate strategii didactice;
· Dreptul de a fi consultați și de a-și exprima opțiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), aflate în oferta educațională a unității de învățământ, în concordanță cu nevoile și interesele de învățare:
· Dreptul de a studia două limbi de circulație internațională, conform planurilor-cadru, atât în regim standard, cât și în regim intensiv sau bilingv, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
· Dreptul de a beneficia de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii unității de învățământ, a personalului didactic, nedidactic și din partea altor elevi din cadrul unității de învățământ. Unitatea de învățământ preuniversitar se va asigura că niciun elev nu este supus discriminării sau hărțuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilități, naționalitate, cetățenie, vârstă, orientare sexuală, stare civilă, cazier, situație familială, situație socioeconomică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potențial discriminatoriu;
· Elevii cu cerințe educaționale speciale sau alte tipuri de cerințe educaționale, stabilite prin ordin al ministrului educației, au dreptul să fie școlarizați în unități de învățământ de masă și unități de învățământ special pentru toate nivelurile de învățământ, diferențiat, în funcție de tipul și gradul de dizabilitate.
Ce îndatoriri au elevii în noul Statut?
Noul document stabilește o serie de datorii și obligații pentru elevi:
· De a frecventa toate cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu;
· De a respecta regulamentele și hotărârile unității de învățământ preuniversitar. În acest sens, eneficiarii primari au obligația de a cunoaște prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora;
· De a avea un comportament civilizat, adecvat mediului școlar;
· De a se prezenta la școală și la toate activitățile organizate de aceasta într-o ținută vestimentară decentă și adecvată și de a purta elementele de identificare în conformitate cu legislația în vigoare și cu regulamentele și hotărârile unității de învățământ preuniversitar;
· De a utiliza în mod corespunzător, conform destinației stabilite, toate facilitățile școlare la care au acces;
· De a păstra curățenia și a respecta liniștea și ordinea în perimetrul școlar;
· De a păstra integritatea și buna funcționare a bazei materiale a unității de învățământ reuniversitar. Obligația se aplică și în cazul manualelor școlare primite gratuit, beneficiarii primari având obligația restituirii acestora în stare bună, la sfârșitul anului școlar;
· De a plăti contravaloarea eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispoziția lor de către instituția de învățământ preuniversitar, în urma constatării culpei individuale;
· De a avea asupra lor carnetul de elev, vizat la zi, și de a-l prezenta cadrelor didactice pentru trecerea notelor obținute în urma evaluărilor, precum și părinților/reprezentanților legali pentru luare la cunoștință în legătură cu situația școlară;
Sursa: StirilePROTV
Etichete: elevi, ministerul educatiei, monitorul oficial, myimpact,
Dată publicare:
12-08-2024 16:09