Statul român acuză Damen că ar fi deturnat 55 de milioane de euro din bugetul șantierului Mangalia - presa olandeză
Damen este acuzat de statul roman că ar fi falimentat șantierul naval Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Constructorul ar fi deturnat 55 de milioane de euro prin operațiuni care ar fi crescut artificial datoriile șantierului.
Constructorul naval Damen Shipyards este acuzat de statul român că a sifonat milioane de euro de la un șantier naval de la Marea Neagră. Ar fi vorba despre „tranzacții ilegale” în valoare de 55 de milioane de euro, care au dus la falimentul șantierului naval Mangalia de pe litoralul românesc, la care firma și statul român sunt acționari, conform presei olandeze.
Aceste acuzații au fost incluse în documentele din procedura de faliment cerută de Damen și pe care jurnaliștii din Țările de Jos le-au obținut.
Damen ar fi crescut artificial datoriile șantierului între 2021 și 2024 prin angajarea propriilor filiale. De exemplu, Damen și-a angajat filiala poloneză pentru „managementul documentelor” și filiala olandeză pentru „servicii IT și HR”.
Între timp, pe șantier nu s-a efectuat aproape nicio lucrare, în comparație cu anii anteriori. Damen nu poate oferi explicații suficiente legate de cum au apărut sumele facturate, acuză autoritățile din țara noastră.
Damen, cel mai mare constructor olandez de nave pentru industria offshore a devenit proprietar al șantierului Mangalia după ce a cumpărat 49% din acțiuni. Statul român este acționarul majoritar al șantierului, cu 51% din acțiuni.
Cele două părți au convenit că Damen își va asuma gestionarea activităților de zi, un compromis unic în România, mai notează jurnaliștii olandezi. Acest lucru a permis Damen să cheltuiască banii fără permisiunea statului, inclusiv prin cumpărarea de servicii de la propriile filiale.
Damen, acuzat că ar fi făcut „tranzacții ilegale”
Damen le-a transmis jurnaliștilor că nu a încălcat niciodată nicio regulă, adăugând că toate conturile șantierului au trecut în fiecare an de controlul auditorilor.
Recent, constructorul de nave a fost în centrul atenției din cauza ajutorului de stat în valoare de 270 de milioane EUR pe care l-a primit din partea guvernului olandez. Acești bani sunt necesari pentru ca Damen să evite problemele financiare cauzate de întârzierile la un proiect german.
Muntele de datorii pe care Damen l-a creat „fictiv”, potrivit autorităților române, a făcut imediat din constructorul naval cel mai mare creditor al propriului șantier. Acest lucru le-ar permis olandezilor să supună soluționarea falimentului după bunul lor plac.
Damen nu ar fi cerut administratorului judiciar să investigheze „tranzacțiile ilegale”, deși statul român a insistat să facă acest lucru. În plus, constructorul de nave a blocat crearea unei comisii independente care să supravegheze administratorul judiciar și procedurile de faliment.