Site-ul care a păcălit zeci de români. O femeie a comandat un TV și a primit pixuri
Mare atenţie de unde vă faceţi cumpărăturile online. Zeci de români s-au trezit că au cumpărat produse de pe site-uri chinezeşti, ameţiţi de preţurile mici, dar nu au mai primit produsul comandat ori s-au ales cu altceva.
În prezent, cumpărăturile din Asia sunt considerate cele mai riscante. Autorităţile nu au cum să recupereze banii clienţilor şi nici nu pot să blocheze paginile de internet, găzduite pe servere din China.
Prinşi în mirajul reducerilor, zeci de români cad în plasa unor oameni fără scrupule, atunci când fac cumpărături online. Mulţi caută pe internet site-uri ce par româneşti la prima vedere, însă, de fapt, sunt clone ale unor site-uri chinezeşti de renume, traduse ca să pară mai atractive pentru clienţi.
O femeie din Râmnicu Vâlcea a vrut să cumpere de pe site o pereche de clăpari şi un televizor. Totul a părut în regulă, însă după două săptămâni a primit în coletul mult aşteptat din China două seturi de pixuri.
Irina Chirițoiu, Centrul European pentru Protecţia Consumatorului: "Site-urile sunt foarte bine făcute, au informaţii de termeni şi condiţii de modalitatea de retragere din contract, dar nu apar sub nicio formă date legate de comerciant."
Păţania femeii este doar una dintre zecile de plângeri înregistrate la Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului. Unii spun că nu au primit absolut nimic după ce au comandat lucruri de sute de dolari.
Autorităţile au descoperit că site-urile cu probleme, deşi par să fie înregistrate în Marea Britanie sau în Germania, în realitate sunt din China, acolo ajung banii şi de acolo, teoretic, ar trebui să plece produsele. În astfel de cazuri, autorităţile au mâinile legate, spun ofiţerii pentru protecția consumatorilor.
Irina Chirițoiu: "Este foarte greu în momentul în care site-ul este înregistrat în afara UE, pentru că nu există mijloace de control sau sancţionare a acestor comercianţi."
Ca să nu ajungem în astfel de situații, specialiştii ne dau câteva sfaturi.
Sorin Mierlea, președinte Info Cons: "Dacă vedem acolo, am putea să dăm un telefon la numărul de pe site să vedem dacă răspunde cineva. Dacă nu răspunde nimeni sau numărul nu există, este un semn de întrebare."
Bine ar fi, totuşi, să faceţi plată cu cardul, astfel aveţi şanse măcar să blocaţi tranzacţia, dacă descoperiţi că ceva nu este în regulă.