Sistemul online pentru pensii ar trebui să fie gata în ianuarie 2023. Fiecare angajat își va vedea online contribuțiile
De la 1 ianuarie 2023, pensionarii și angajații ar trebui să-și poată verifica online contribuțiile pentru fiecare perioadă în care au muncit, fără să mai fie nevoiți să se prezinte la ghișeu cu un braț de documente.
Ministrul Muncii spune că va angaja o mie de funcționari publici care vor introduce manual datele din actualele dosare cu șină, într-un sistem digital, ce va putea fi ușor accesat, de oriunde.
Un bărbat a primit recent decizia de pensionare, dar a constatat că aproape doi ani de munca nu au fost luaţi în calcul, deşi a dus toate adeverinţele.
Nicu: „Dar au fost nişte greşeli, care probabil nu mi-au luat în calcul. Acuma dacă revizuiesc dosarul şi se aplică şi cei doi ani, care n-au fost luaţi în calcul, probabil o să se modifice"
Marea digitalizare a sistemului va avea un efect direct asupra pensiilor. Odată trecute toate datele şi toate documentele în sistemul informatic, recalcularea pensiilor se va face automat.
Sorina Ionașc, corespondent PROTV: „Aşa arată, de pildă, arhiva Casei de Pensii sector 2. Sunt aici peste 100.000 de dosare cu şină în care sunt adeverinţe de angajator, cereri scrise făcute de pensionari şi chiar cărţile vechi de muncă. În viitor, cine se va pensiona, va avea deja toate aceste documente în format digital şi va putea să şi le acceseze singuri, de la un calculator, pe contul personal".
Va rămâne însă o problemă. Cei care urmează să se pensioneze şi au datele dinainte de 2001 pe cartea de muncă fizică. Ei vor fi obligaţi să aducă documentele în original la casa de pensii, mai ales dacă angajatorul nu a transmis în format electronic actele de angajare. Adică, vechiul carnet de muncă, adeverinţele de la foştii angajatori, şi toate actele prin care dovedesc că au primit şi sporuri sau prime.
Raluca Turcan, ministrul muncii: „Sunt aproximativ 5 miloane de pensii. unele sunt într-un sistem electronic mai avansat, altele în sistem mediu, altele în dosar cu șină. La fiecare dintre cele 3 categorii de dosare mai exista adeverințe pe care am solicitat să le includem".
Cei 1.000 de funcţionari pe care Ministerul Muncii vrea să îi angajeze vor introduce manual toate datele stocate momentan în dosare cu şină sau în sisteme informatice învechite.
Vor fi învăţaţi să facă asta de actualii angajaţi ai caselor de pensii, unii dintre ei neavând competențe digitale. Până la finalul lui 2022, aceste documente ar trebui să fie centralizate online.
Pentru a scăpa cu totul de prezentarea actelor la ghişeu, este însă nevoie ca şi alte instituţii să fie digitalizate, pentru o bază de date comună. Adică Inspectoratul Teritorial de Muncă, Registrul Comerţului şi Arhivele Naţionale, de unde se pot recupera adeverinţele vechi de muncă. Totodată, trebuie adoptată în Parlament şi legea care nu ne va mai obliga să ducem la instituţii copii după documente oficiale.