Șoselele României vor fi împânzite de radare. Amenda o vei primi direct acasă
În încercarea de a-i potoli pe vitezomanii de pe autostrăzi, autorităţile române vor să reactiveze radarele fixe.
Acestea aparţin Companiei Naţionale de Drumuri şi nu sunt folosite de mai bine de 10 ani pentru că, nu sunt omologate dar şi pentru că din legislaţie lipseşte termenul „viteza medie”.
Cu alte cuvinte, şoferii care vor depăşi viteza medie între două puncte de pe şosea vor fi amendaţi, de poliţie şi vor primi amenda acasă, în plic.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Radarele fixe ale CNAIR sunt instalate deja pe autostrăzile din România care au fost construite după 2010. Pe cei aproape 1000 de kilometri de şosea de viteză sunt mai bine de 20 de astfel de sisteme. Acum, sunt folosite doar pentru supraveghere.
De pildă, între Bucureşti şi Ploieşti sunt încă din 2012, de când s-a deschis autostrada.
Potrivit CNAIR, radarele fixe sunt diferite de camerele de rovinietă şi fixează viteza medie a autoturismului.
Vitalie Cojocari, corespondent PROTV: „Radarul face întâi o poză maşinii când roțile din față ajung la primul senzor din asfalt. Apoi face a doua poză când maşina parcurge 2.5 metri, iar roțile din fața ajung la următorul senzor din asfalt. Sistemul calculează viteza medie între cele două puncte. Dacă depăşeşte viteza legală, amenda îi va fi trimisă proprietarului acasă, în plic."
Problema este ca în acest moment în legislaţia românească nu există definit clar termenul de viteza medie, spun reprezentanţii Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere.
Aceste radare fixe nu sunt nici omologate. Aşa că nu sunteţi amendaţi când treceţi pe sub ele, chiar dacă depăşiţi viteza maximă admisă.
Ca să rezolve problemele de legalitate, a fost creat un grup de lucru comun la Ministerul Afacerilor Interne şi Compania Naţională pentru Infrastructura Rutieră.
Scopul grupului este să dezvolte şi să extindă aceste sisteme automate la nivel naţional.
Deocamdată, MAI şi CNAIR nu au anunţat un termen de finalizare până la care radarele fix vor deveni active.
Motivul pentru care autorităţile vor să folosească radarele fixe ale CNAIR îl reprezintă numărul mare de accidente mortale.
Decese în accidente rutiere:
2019 – 894 morţi
2020 – 812 morţi
2021 – 932 morţi)
Un document al poliţiei rutiere arată că anual aproape 1000 de oameni mor pe şoselele din România.