Brutarii, prinsi cu painea vopsita. Cum sunt inselati romanii care vor sa manance sanatos
Dornici sa manance sanatos romanii cumpara tot mai mult paine neagra sau integrala. Sau cel putin asa cred ei pentru ca in multe cazuri iau doar paine vopsita.
Patronatele din panificatie sustin ca practica este intalnita in intreaga tara: brutarii amesteca faina alba cu tot felul de coloranti deoarece painea neagra se vinde mai scump.
Piata romaneasca de paine neagra e plina de paine facuta din faina colorata. Iata metodele pe care le folosesc unii producatori pentru a "colora" painea. In primul caz, adauga praf de cacao in faina alba. In al doilea caz, innegresc faina cu malt. In fine, sunt producatori care folosesc si caramel, ceea ce explica uneori gustul dulceag al painii.
Procedeul este perfect legal in Romania, atata timp cat ingredientele sunt mentionate pe eticheta si nu pun in pericol sanatatea consumatorului. Produsul nu ar trebui sa fie vandut insa cu denumirea de "paine neagra".
"Sunt multi care intr-adevar fac paine neagra din faina alba, cu diversi coloranti care sunt naturali, care nu dauneaza sanatatii populatiei, dar insala consumatorul. Eu consumator ma duc la un magazin sa cumpar paine neagra, ca aia imi face mie bine la stomac" a declarat Aurel Popescu, presedinte ROMPAN.
Practica este intalnita pretutindeni in tara si se explica printr-o cerere tot mai mare de paine integrala. Oamenii sunt inselati pentru ca painea neagra e mai scumpa, iar cei care vor sa manance dietetic se aleg doar cu cheltuiala, nicidecum cu o paine mai sanatoasa.
Exista si indicii care ii pot da de gol pe cei care incearca sa insele consumatorii. Falsa paine neagra e mai pufoasa, mai usoara, rezista chiar si o saptamana pe masa din bucatarie si are coaja subtire.
Patronatele spun ca 25% din painea neagra de pe piata este falsificata. Neoficial insa, surse din industrie sustin ca procentul de 3 ori mai mare. La ultimul control, comisarii de la Protectia Consumatorilor au gasit peste 100 de comercianti care vindeau paine falsificata.
"Practic, utilizau denumiri care erau susceptibile de a-i determina pe consumatori sa ia o alta decizie. Au fost aplicate sanctiuni contraventionale de aproxim 800.000 de lei", a declarat Mirona Daia, directorul Directia de Control si Supraveghere Piata din cadrul ANPC.