România nu mai este atractivă pentru industria de call center. Paradoxal, la telefon răspund și filipinezi, din Pipera
România nu mai este atât de atractivă pentru call-centere și alte servicii externalizate de companii mari la nivel global, cum ar fi cele de IT sau financiare. Dacă în ultimii ani am fost căutați pentru salariile mai mici, ne-am pierdut acest avantaj.
Românii sunt mai bine plătiți decât angajații altor țări din regiune. Pe de altă parte, ai noștri sunt solicitați încă pentru calitatea muncii, dar și pentru că vorbesc mai multe limbi străine. Această industrie a ajuns a cincea în privința contribuției la Produsul Intern Brut.
O tânără lucrează în departamentul de call center al unei companii din Pipera de 8 ani. Este specialist în controlul calității, adică verifică ce fac alți agenți. În echipa ei sunt și filipinezi din Manila.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Alexandra Gogonea: „Având în vedere că suportul este 24 din 24 de ore, noi ținem partea de zi, iar ei se ocupă cu partea de noapte. Intern, între noi vorbim în română. În momentul în care discutăm cu ceilalți colegi din Manila vorbim exclusiv în engleză.”
Compania are 2.500 de angajați în România, specializați în IT, consultanță sau call center, servicii externalizate de alte firme mari din lume. De exemplu, un producător de mașini de lux din Italia.
Adrian Baron, reprezentantul unei companii: „Avem noroc că avem și un centru acolo, dar avem și angajați care vorbesc foarte bine italiană, și echipele s-au unit și livrează împreună aceste servicii. Nu este ceva neobișnuit ca un angajat din România să vorbească minimum două limbi străine, ceea ce este un avantaj competitiv.”
România nu mai este însă o țară ieftină pentru companiile din străinătate care aleg aceste servicii de la noi. Salariile din această industrie au crescut în ultimii 5 ani cu până la 70%, arată un sondaj al Asociației Business Service Leaders Romania.
În București este cel mai mare salariu mediu net din industrie, de 7.600 de lei, iar cel mai mic este în Moldova, sub 5.000 de lei.
Cel mai bine câștigă cei care fac servicii IT. Un dezvoltator de software, de exemplu, are în medie 11.000 de lei net, un specialist în state de plată 5.800 de lei, iar un specialist în achiziții 5.400 de lei pe lună, în medie. Aceste salarii sunt mai mari decât cele din Bulgaria, de exemplu, sau din Ungaria.
Cătălin Iorgulescu: „Odată ce salariile cresc în România, mai ales comparativ cu competitorii noștri la nivel internațional, atât din Europa de Est, cât și din Asia, nu mai suntem la fel de atractivi. Industria de outsourcing migrează către locații unde salariile și costul forței de muncă sunt atractive.”
Din acest motiv, jumătate dintre companiile care oferă servicii pentru afaceri din toată lumea nu mai prognozează creșteri pentru acest an, arată sondajul. Momentan, sunt peste 200.000 de angajați în România, cei mai mulți în București, Cluj și Iași.