România are printre cele mai puține stații de încărcare pentru mașinile electrice din UE
Infrastructura nu ține pasul cu numărul tot mai mare de mașini electrice înmatriculate la noi. România are printre cele mai puține stații de încărcare pentru aceste vehicule dintre țările europene.
Cea mai mare problemă este la blocurile unde nu se pot monta stații electrice pentru locatari. Mai ușor este la curte.
Într-o staţie de încărcare auto în spatele ei avem circuitul de alimentare care vine din tabloul electric şi bineînţeles alimentarea cu cablu care duce până la maşină. Staţia este de 22 de KIlowaţi, în cazul de faţă, maşina trage cu 10 kilowaţi.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Acest lucru înseamnă că maşina se poate încărca în aproximativ trei ore, faţă de cel puţin 15 ore la o priză normală de 230 de volţi. Proprietarul stă la curte, iar spaţiul şi sistemul de electricitate i-au permis montarea acestei staţii de încărcare.
Adrian Chelaru, electrician: ”Plăteşte curentul furnizorului direct, un preţ pentru kilovat mult mai mic faţă de ce găsim la staţii. Maşina trage cât consumă o casă întreagă la capacitate maximă, din acest motiv este indicat să fie luat în calcul un branşament mai mare”.
Cei care stau la bloc nu îşi pot încărca maşina electrică în parcare pentru că reţeaua nu permite amplasarea unor staţii pentru fiecare apartament. Iar costurile pentru o nouă racordare sunt mai mari decât montarea propriu-zisă.
Specialiştii în urbanism recomandă staţii de alimentare cu energie electrică în apropierea clădirilor rezidenţiale.
Primăriile sunt cele care ar trebui să dezvolte proiecte şi să gândească startegii astfel încât să monteze astfel de staţii de reîncărcare pentru maşinile electrice în spaţiile publice. Pentru moment, în Bucureşti, astfel de staţii există doar în Sectorul 1.
Alexandru Panișoara, urbanist: ”Autorităţile ar putea să reglementeze, aşa cum impun un număr minim de parcare pentru suprafaţă, să impună inclusiv aceste mijloace de încărcare care ar putea să fie deschise publicului”.
În Amsterdam, de exemplu, primăriile au construit, la cerere, staţii de alimentare pentru proprietarii maşinilor electrice. La noi, astfel de puncte sunt ridicate doar în parcările centrelor comerciale.
Alexandru Teodorescu, reprezentant al unei firme care instalează staţii: ”O maşină electrică pentru a fi eficientă trebuie să poţi să fie reîncărcate de fiecare dată când este oprită, ideal peste noapte”.
România are cea mai slabă reţea de alimentare pentru maşini electrice. Sunt aproximativ 1500 la nivel naţional, cele mai multe în Bucureşti. Totuşi, în Planul Național de Redresare și Reziliență sunt prevăzute pentru viitor, 6.500 de astfel de staţii”.