Proiect MAI: Dreptul de şedere în România nu poate fi refuzat din considerente economice
Străinii care solicită drept de şedere permanentă în România vor trebui ca, pe lângă alte condiţii, să o îndeplinească şi pe aceea de a nu reprezenta un pericol pentru securitatea naţională.
De asemenea, străinii nu pot obține dreptul de ședere dacăau săvârşit pe teritoriul României infracţiuni pentru care să fi primit o pedeapsă cu închisoarea mai mare de cinci ani, conform unui proiect de ordonanţă care modifică actul normativ referitor la regimul străinilor.
Refuzarea dreptului de şedere va trebui decisă în funcţie de fiecare caz în parte, fără a fi bazată pe considerente economice.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Un punct al primului alineat al articolului referitor la condiţiile cumulative pe carte străinii trebuie să le îndeplinească pentru a li se acorda dreptul de şedere permanentă în România va fi modificat şi va include doar formularea "nu prezintă pericol pentru securitatea naţională", forma în vigoare a OUG 194/2002 privind regimul străinilor în România prevăzând că "nu prezintă pericol pentru ordinea publică si siguranţa naţională".
Conform proiectului de OUG, la acelaşi alineat este adăugat un nou punct, conform căruia, pentru a avea drept de şedere şermanentă în România, străinii nu trebuie să "constituie o ameninţare la adresa ordinii publice, ca urmare a infracţiunilor săvârşite cu intenţie pe teritoriul României, pentru care i s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de 5 ani".
Şi articolul 74, referitor la refuzul acordării dreptului de şedere permanentă, va fi modificat, urmând să fie completat cu un nou alineat: „Decizia de refuz a acordării dreptului de şedere pe termen lung se ia ţinând cont de circumstanţele specifice ale fiecărui caz în parte, respectând principiul proporţionalităţii. Refuzul nu se bazează pe considerente economice".
Conform MAI, modificările sunt făcute ca urmare a "scrisorii Comisiei Europene nr. SG(2017)D/19171 din data de 08.12.2017 de punere în întârziere în cauza 2017/4109, acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru al Uniunii Europene având ca obiect lipsa justificării respingerii cererilor de permise de şedere pe motive de securitate publică" şi "întrucât Comisia Europeană consideră că România nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin în ceea ce priveşte transpunerea în legislaţia naţională a dispoziţiilor art. 6 alin.(1) teza a II-a şi alin.(2) din Directiva 2003/109/CE a Consiliului din 25 noiembrie 2003 privind statutul resortisanţilor ţărilor terţe care sunt rezidenţi pe termen lung, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr.16/44 din data de 23 ianuarie 2004, cu modificările ulterioare".