Nou brand pentru cârnaţi şi plăcintele "poale-n brâu". Cum speră autorităţile să le facă celebre
Șvaițerul de Bucovina, peștele afumat de Dunăre, cârnații tradiționali, plăcintele poale-n brâu și multe alte bunătăți făcute la noi, vor fi promovate de acum sub un singur brand: produs în arie naturală protejată.
Este marca înregistrată lansată vineri de Ministerul Mediului. Autoritățile speră astfel să îi convingă pe români să mănânce mai multe produse locale. Astfel, și producătorii certificați vor putea să vândă mai mult, poate chiar și în străinătate.
Două milioane de români locuiesc în arii naturale protejate și mulți dintre ei sunt producători de bucate tradiționale.
Ciprian Ovidiu, Parcul Național Porțile de Fier: „Am venit cu un peste afumat, care e direct de la intrarea Dunării în țară, din Caraș Severin. O plăcintă, caș și mac, un cârnat afumat care e produs de mine personal. De pescuit îl pescuiesc pescarii și vine tăiat, porționat, sărat, minim 12 ore stă la sare și apoi merge la fum. Cârnatul de capră care este tradițional.”
De la munte vin brânzeturile, dar nu numai...
Paula Tărnăuceanu: „Promovăm produsele comunităților locale și anume: șvaițerul de Vatra Dornei, plăcintele poale în brâu, tot ce înseamnă produs de plante medicinale, sirop de afine, de zmeură. De exemplu, șvaițerul este făcut de o fermă din ținutul călimanilor, din apropierea Munților Călimani, cu lapte colectat de la producătorii din zonă care dețin animalele. De asemenea, aceste plăcinte poale în brâu, renumite și făcute de către femeile din ținutul Vatra Dornei.”
Pavel Prundurel, directorul Parcului Național Cozia: „În special produse de lapte de oaie, aici e un cas, urdă și aici un caşafumat. Suntem din parcul național Cozia, cel mai împădurit parc național din România, cu un sit al patrimoniului mondial UNESCO de aproape 5000 de ha, păduri virgine.”
Aproape un sfert din suprafața României este acoperită de arii naturale protejate, adică zone cu reguli stricte, pentru ca natura să fie conservată.
Iar produsele create în aceste zone ar urma să intre în noua campanie de promovare: de la mezeluri tradiționale, brânzeturi, miere, până la băuturi din fructe și chiar astfel de costume populare.
Practic, Ministerul Mediului vrea să îi pună sub același brand pe toți cei care fac produse din arii naturale protejate, dându-le o marca înregistrată.
Deja sunt 1.200 de producători care așteaptă să primească certificate, dar în total autoritățile se așteaptă să atragă zeci de mii.
Costel Alexe, Ministrul Mediului: „Se va da în urma evaluării, auditării produsului de către o comisie din cadrul agenției pe o perioadă de trei. Trebuie spus că agenția națională nu va audita produsul din punct de vedere calitativ, asta o vor face alte instituții, agenția va audita traseul, parcursul și locul de producere a acelui produs, să ne asigurăm că el își ia naștere într-o arie naturală protejată.”
Ludovic Orban, premierul României: „Oamenii poate o să se sature de chimicale și o să încerce să caute lucruri de calitate... ”
În septembrie, Agenția Națională pentru Arii Protejate ar urmă să creeze și o platformă online, unde toți producătorii certificați vor putea să își vândă produsele.
Autoritățile speră să îi convingă și pe reprezentanții lanțurilor de supermarketuri să preia din bunătățile locale.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: romania, produse traditionale, brand,
Dată publicare:
05-06-2020 19:00