Problemele pe care le întâmpină românii după ce ies din izolare sau carantină
În timpul epidemiei de coronavirus, statul încearcă să digitalizeze relaţia cu cetăţenii. Ce-i drept, deocamdată nu a reuşit în foarte multe cazuri să-i ţină departe de ghişee.
Tot mai multe reţete compensate sunt eliberate online, dar oamenii stau şi acum la cozi pentru certificatele de ieşire din carantină de la DSP, ori pentru cazierul judiciar.
Cei care sperat că în această perioadă pot obţine cazierul judiciar online, fără să stea la coadă, sunt dezamăgiţi. Autorităţile acceptă să primească actele scanate pe e-mail, dar îi cheamă pe oameni la ghişee pentru a obţine actul. Deocamdată nu poate fi expediat prin poştă.
Şi nu doar atât. Cei ce ies din izolare ori carantină au nevoie de un certificat pentru concediu medical. Actele pot fi trimise pe e-mail la direcţiile de sănătate publică, dar funcţionarii nu fac faţă volumului de muncă. Pentru că foarte rar răspund la telefon, iar oamenii nu ştiu când pot primi documentul, se înghesuie toţi în fata instituţiei.
Reprezentanţii Institutului Naţional de Sănătate Publică susţin că nu este datoria lor să digitalizeze Direcţiile de Sănătate Publică şi ne-au trimis la Ministerul Sănătăţii. Iar aceştia nu au comentat situaţia.
Agenţia pentru Digitalizare susţine că pune la dispoziţia instituţiilor statului platforme şi legi care le permit să se mute online, dar nu le poate obliga să facă acest pas.
În acest ocean birocratic, apar şi oaze de normalitate. Medicii le trimit pacienţilor poze ale reţetelor compensate, iar plata întreţinerii se face tot mai mult online. Şi poliţiştii acceptă declarații pe proprie răspundere în varianta electronică atunci când ne opresc ca să ne întrebe ce căutăm pe stradă.
Declaraţia pe proprie răspundere pentru a putea ieşi din casă este acceptată de autorităţi şi în format electronic, cu semnătură electronică simplă. Pentru asta o descărcăm şi cu ajutorul funcţiei de tipul fill and sign o completăm în aplicaţie. După ce am trecut toate datele, o putem semna electronic.
Atenţie, semnătura electronică simplă nu poate fi folosită în relaţia cu toate instituţiile statului. Unele au dreptul să solicite semnătura calificată. Preţul unei semnături electronice calificate începe de la 30 de euro pe an.
Valabilitatea actelor eliberate de statul român, cum ar fi buletinul, paşapoartele sau certificatele de naştere a fost prelungită cu 90 de zile după expirarea stării de urgenţă.
ITP-ul este în continuare obligatoriu, trebuie să mergeţi la RAR sau la o staţie ITP ca să îl treceţi chiar şi în această perioadă.