Un an de la accidentul aviatic din Apuseni. Ce arata primele date obtinute de anchetatori
Investigatia privind cauzele accidentului aviatic din muntii Apuseni este in curs de finalizare, iar din datele obtinute pana in prezent rezulta ca nu au fost detectate anomalii tehnice la motoarele aeronavei, la analiza facuta de producatorul acestora.
Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) arata, intr-o declaratie provizorie, publicata luni, ca investigatia privind accidentul de aviatie produs in 20 ianuarie 2014, in judetul Alba, este in curs de finalizare si prezinta toate etapele parcurse pana in prezent, precum si etapele pe care urmeaza sa le parcurga pana la finalizarea raportului.
"Avand in vedere ca in data de 20 ianuarie 2015 se implineste un an de la producerea accidentului de aviatie, in care a fost implicata aeronava de tip BN-2A-27 Islander, inmatriculata YR-BNP, iar investigatia privind siguranta este in curs de finalizare, in conformitate cu art. 16 pct. (7) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010, CIAS emite aceasta declaratie provizorie cu scopul de a aduce la cunostinta opiniei publice stadiul in care se afla investigatia si oferirea unei imagini de ansamblu asupra etapelor ce urmeaza a fi parcurse pentru finalizarea acesteia", arata sursa citata.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Comisia de investigatie privind siguranta aviatiei civile a parcurs, pana in prezent, mai multe etape, prima dintre acestea fiind notificarea despre producerea accidentului transmisa organizatiilor ICAO (International Civil Aviation Organization), EASA (European Aviation Safety Agency), Organismele de investigatii similare CIAS ale Statului de fabricatie al aeronavei AAIB-UK (Air Accidents Investigation Branch - United Kingdom) si Statului de fabricatie al motoarelor NTSB – USA (National Transportation Safety Board - United States of America).
Cele doua organisme de investigatii au desemnat cate un reprezentant acreditat, iar acestia s-au alaturat comisiei de investigatie privind siguranta aviatiei civile numite de CIAS.
In investigatie, specialistii Comisiei au examinat epava si locul producerii accidentului, au analizat, in colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB - Marea Britanie, datele inregistrate pe GPS-ul gasit la bordul aeronavei, precum si conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) fata de documentatia tehnica de instalare, starea de functionare, precum si momentul si modul de rupere al antenei de 406,025 MHz.
Specialistii au studiat sistemul de cautare si salvare, in limita competentelor CIAS, prin analizarea legislatiei in vigoare, analizarea documentelor puse la dispozitie de catre CC-SAR Romatsa, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentatiei internationale de referinta si a fost intocmit un document intern care va fi utilizat in intocmirea raportului final.
De asemenea, au fost analizate conditiile meteo in care s-a desfasurat misiunea de zbor, prin studierea hartilor cu datele meteorologice reale observate la statiile meteorologice din reteaua ANM, imaginilor radar provenite de la reteaua meteorologica nationala radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostationar pentru Europa, METEOSAT-10 si a materialelor de prognoza emise de ROMATSA.
Starea de functionare a motoarelor la momentul producerii accidentului a fost analizata prin intermediul reprezentantului acreditat al NTSB, in laboratorul producatorului, respectiv Lycoming Engines din SUA.
In raportul intocmit, producatorul motoarelor a mentionat ca nu a detectat anomalii tehnice care sa indice afectarea puterii motoarelor in conditiile de testare", a precizat CIAS.
Comisia de investigatii urmeaza sa parcurga mai multe etape, in vederea intocmirii raportului final in cazul accidentului din Apuseni, respectiv: elaborarea unui document intern privind starea de functionare a statiilor de radiocomunicatii montate pe aeronava; analiza zborului din punct de vedere al controlului traficului aerian, analiza ce se efectueaza impreuna cu un expert cooptat de la Eurocontrol; integrarea in draftul de raport final a informatiilor relevante din toate analizele si expertizele efectuate; redactarea si validarea draft-ului de raport final, in conformitate cu procedurile interne CIAS, elaborate in temeiul prevederilor Anexei 13 ICAO.
"Dupa parcurgerea etapelor mentionate, CIAS va transmite draftul Raportului Final catre statele implicate si catre EASA, in conformitate cu prevederile art. 16, pct. (4) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010. Pentru transmiterea punctelor de vedere, acestia au la dispozitie, conform legislatiei, un termen maxim de 60 zile de la data primirii documentului. Dupa primirea raspunsurilor de la reprezentantii acreditati si EASA, CIAS va intocmi Raportul Final in care va integra sau anexa, dupa caz, eventualele puncte de vedere ale acestora", se mai arata in documentul citat.
Raportul final va fi adus la cunostinta victimelor si rudelor acestora sau asociatiilor acestora, va fi postat pe site-ul oficial al institutiei si vor fi notificate toate partile implicate, in conformitate cu articolul 16,l alineatul 8 al Regulamentului UE nr. 996/2010, a precizat CIAS.
"CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigatiei privind siguranta aviatiei civile nu urmareste stabilirea de vinovati sau vinovatii, ci are ca unic obiectiv determinarea reala a cauzelor si imprejurarilor care au dus la producerea accidentului si emiterea unor recomandari de siguranta, urmarind ca prin implementarea acestora sa se previna producerea unor evenimente similare. Investigatiile privind siguranta sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau raspunderii si nu aduc atingere acestor proceduri", se mai arata in documentul citat.
Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata in accidentul aviatic produs in 20 ianuarie 2014, in muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba.
In accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sfanta Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.
Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.
In dosarul accidentului din Apuseni, procurorii Parchetului instantei supreme au dispus inceperea urmaririi penale pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu, dar si pentru neluare si nerespectare a masurilor legale de securitate si sanatate in munca si incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu.
In perioada februarie 2014 - ianuarie 2015, au fost audiate, pe parcursul a 2.354 ore de ancheta, 209 persoane din care trei parti civile si 206 martori, potrivit Parchetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Martorii audiati sunt din cadrul Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Sanatatii, Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), spitalelor judetene Alba, Cluj si Oradea, Spitalului Municipal Beius, Institutului Clinic Fundeni, Spitalului Clinic "Sf. Maria" Bucuresti, Agentiei Nationale de Transplant, Scolii Superioare de Aviatie Civila, ocoalelor silvice Horea, Gilau etc., Asociatiei Salvatorilor Montani Bihor, serviciilor publice judetene Salvamont Alba si Cluj, Blue Air etc.
De asemenea, printre martori au fost si locuitori ai comunelor Horea, Albac, Poiana Horea, Belis etc., care au actionat in sprijinul echipelor de cautare si salvare a supravietuitorilor accidentului aviatic. In acelasi timp, s-au solicitat relatii de la peste 40 de institutii ale statului.
La solicitarea Sectiei parchetelor militare, Comisia Superioara Medico-Legala din cadrul INML a transmis procurorilor militari raportul de expertiza medico-legala privind-o pe victima Aurelia Ion.
In prezent, se asteapta depunerea de catre Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a Raportului de investigatie tehnica a accidentului aviatic din data de 20 ianuarie 2014, a precizat PICCJ.