Prima navă încărcată cu cereale din Ucraina, în Portul Galaţi, va pleca spre Grecia
Fluxul de cereale din Ucraina prin Portul Galați începe să funcționeze. Este gata de plecare prima navă maritimă încărcată cu grâu, care are ca destinație Grecia.
Marfa a fost adusă din Ucraina prin Republica Moldova, pe calea ferată, și a ajuns în țara noastră prin punctul de trecere a frontierei Galați-rutier. Acest traseu mai degrevează, parțial, portul Constanța, de presiunea uriașă a navelor și mărfurilor, după declanșarea războiului din Ucraina.
Nava grecească a ajuns în portul Galați vineri, dar, din cauza precipitațiilor, abia luni a finalizat încărcarea. Urmează să transporte 4.200 de tone de grâu din Ucraina, care a ajuns în silozurile de la Galați pe calea ferată cu ecartament larg, reabilitată recent de CFR.
Mihai Oprișan, manager operator portuar: "S-a ajuns la peste 100 de vagoane. Nu este un număr egal de vagoane în fiecare tren, așa că garnituri sunt undeva la 6,7 garnituri de tren, până în momentul de față".
Nava care transportă cereale vrac este prima inclusă în această rută. Operatorii au însă contracte semnate cu exportatorii din Ucraina, astfel încât să primească marfă constant.
Marcela Costea, director APDM Galați: „Fluxul de marfă care va sosi va asigura o ritmicitate constantă a expedierii grânelor dinspre Ucraina spre alte destinații.”
Reporter: Putem să spunem că se degrevează, într-un fel, și portul Constanța?
Marcela Costea: „Da, așteptăm să aducem un aport semnificativ expedierii cerealelor dinspre Ucraina spre alte destinații.”
Navigarea pe Dunăre, permisă pe tot sectorul românesc
După precipitațiile de la sfârșitul săptămânii trecute, nivelul Dunării a crescut ușor, așa că acum se poate naviga fără probleme pe tot sectorul românesc.
Mihai Popescu Teclu, AFDJ Galați: "Asigurăm doi metri jumate, conform recomandărilor Comisiei Dunării, la toate punctele critice. Dar este foarte important ca ANR-ul, colegii noștri de la Căpitănie, să supravegheze încărcarea tuturor navelor, astfel încât pescajele să fie corelate cu adâncimile minime comunicate zilnic de către Administrația Fluvială a Dunării de Jos".
Oricum, navele trebuie să se deplaseze cu precauții sporite, pentru că încă există zone critice, unde autoritățile fluviale draghează. Este principalul motiv pentru care căpitanul navei care va pleca de la Galați spre Grecia a acceptat să încarce doar 4.200 de tone de cereale, deși are capacitatea de 4500 de tone.