Camioanele cu cereale ucrainene au blocat străzile spre Portul Galați. „Suntem porniți de acasă de două săptămâni”
Străzile din zona Portului Galați sunt sufocate de camioane trimise din Ucraina și Republica Moldova. Zeci de TIR-uri așteaptă încheierea formalităților vamale, pentru a intra apoi la descărcat.
Cele mai multe transportă cerealele care, înainte de război, ar fi venit direct pe apă, în barje. Din cauza aglomerației, primăria din Galați a deviat traseele autobuzelor care treceau prin zona portului și, deseori, rămâneau blocate.
Coada de camioane se întinde pe două străzi și a devenit o obișnuință, în zona portului de cereale din Galați. Șoferii caută răbdători umbră și așteaptă încheierea formațiunilor vamale.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Reporter: „De cât timp stai aici?”
Șofer: „De cinci zile.”
Șofer: „Sunt băieți care au două zile de când așteaptă actele aicea, în vamă.”
Reporter: „Dar de ce se așteaptă așa de mult?”
Șofer: „Cred că vama e ceva problema, eu știu?"
Transportul cu TIR-urile a preluat cea mai mare parte a mărfurilor care erau exportate din spațiul ex-sovietic pe Dunăre sau Marea Neagră. Din cauza nivelului scăzut al Dunării, și barjele care preiau cerealele aduse la Galați pot fi încărcate mai puțin, pentru că riscă să eșueze.
Șofer: „Stăm și așteptăm.”
Reporter: „Cu ce eşti încărcat?”
Șofer: „Rapiță. Trebuie să așteptăm vamă. Până nu dau actele de la vamă, nu plecăm la descărcat."
Șofer: „Tare greu merge. Suntem porniţi de acasă... avem a doua săptămână.”
Reporter: „Două săptămâni din Republica Moldova?”
Șofer: „Da. La vamă am stat 90 de ore în coadă."
Operatorii portuari mărturisesc că își încheie treaba pentru fiecare camion în mai puțin de 20 de minute. Sunt supuși, însă, unei presiuni fără precedent.
Mihai Oprișan, reprezentant operator portuar: „Nivelul actual este de, nu știu, 3, 4, 5, 600 la sută față de ce se întâmpla în anii trecuți, vis-a-vis de importul de cereale."
Petrică Pațilea, purtător de cuvânt primăria Galați: „Primăria municipiului Galați a decis să devieze două trasee de autobuz care circulau până acum pe Strada Portului, deviere care se va opera atât la tur, cât și la retur. Evident, măsura este necesară pentru a asigura condiții normale de circulație pentru mijloacele de transport în comun ce mare capaciatate."
O alternativă ar fi transportul cerealelor pe calea ferată. Recent a fost redeschisă linia cu ecartament larg, care ajunge direct în portul din Galați. Nu pare să fie însă, o soluție agreată de exportatorii din Ucraina și Republica Moldova. Până acum a ajuns la Galați un singur tren cu 20 de vagoane.