Primele vagoane cu cereale din Ucraina ajung la Galați. Care este destinația finală a grânelor
Un prim transport de cereale din Ucraina ajunge, joi, în Portul Docuri din Galați. Grânele sunt aduse pe o veche linie de cale ferată cu ecartament larg, de tip sovietic.
A fost reablitată într-un timp record, după ce a stat nefolosită mai bine de două decenii. Astfel, țara vecină, greu încercată de război, mai are un culoar prin care își poate exporta producția către Orient. Din portul de la Dunăre, marfa va fi încărcată pe nave.
Odată ce ajung în Portul Docuri din Galați, grânele din Ucraina vor fi depozitate într-un siloz cu o capacitate de 25.000 de tone. Vor fi încărcate apoi pe vapoare.
Dan Tibilichi, director adjunct APDM: „Nava care este anunțată în portul Galați are undeva la 6.000 de tone capacitate. Asta înseamnă că navele vor veni cu o cadență de una pe săptămână. Administrația Porturilor Dunării Maritime a luat toate măsurile necesare pentru a avea adâncimile necesare operării în siguranță a navelor. Aceste cereale vor pleca, de principiu, în Turcia”.
Operațiunea nu va fi tocmai simplă.
Mihai Oprișan, reprezentant operator siloz: „Pentru că nu avem experiența anterioară recentă, vorbim de o experiență de acum 10-15 ani, când s-a făcut ultima manevră de acest gen, se va recurge la o manevră cu un singur vagon. Dacă vorbim doar de a descărca vagonul în siloz poate dura în jur de 40-45 de minute dacă toate formalitățile sunt în regulă”.
Ucrainenii au început să importe
În portul din Galați ar urma să ajungă și alte mărfuri, în drum spre Ucraina de această dată. Din cauza blocajului generat de război, vecinii noștri au început să importe inclusiv produse metalurgice și petroliere.
Dan Tivilichi, director adjunct APDM: „Sperăm ca odată cu deblocarea acestor trenuri pe linia nouă să avem o creștere a cantității ce poate fi operată cu cereale din Ucraina. De asemeni, începem să avem oferte de mărfuri care trebuie să meargă spre Ucraina”.
Calea ferată cu ecartament larg, ce leagă Republica Moldova și Portul Docuri din Galați, a fost reabilitată de CFR în urmă cu aproximativ o lună și jumătate. Pe acest drum feroviar, nefuncțional mai bine de 22 de ani, transporturile de cereale din Ucraina vor intra direct în portul, pe la granița cu Republica Moldova, fară a mai avea nevoie de transbordare la frontieră.