Prețuri mai mari sau semnul cu "Stoc epuizat". Asta am putea vedea, în curând, daca vom dori să cumpăram laptopuri, televizoare, jocuri video și chiar autoturisme.

Criza de microcipuri cu care se confruntă întreaga lume se agravează și sunt semnale că va persista și anul viitor. Puține fabrici produc semiconductori, iar în prezent nu sunt suficienți pentru cererea uriașă de echipamente electronice de la nivel mondial.

Criza de semiconductori a început anul trecut, când pandemia a oprit unele fabrici și s-au blocat lanțurile de aprovizionare. Producția nu a mai făcut față când cererea de dispozitive electronice a explodat, inclusiv în Romania.

Munca de acasă și scoala de acasă au dus la o cerere uriașă de laptopuri, tablete, camere video și imprimante. Anul trecut, vânzările de echipamente IT au înregistrat cea mai mare creștere de pe piață de bunuri. Cu 63%, față de 2019, și dacă vorbim de echipamente de birou, imprimante, vânzările au fost mai mari cu peste 50%.

Tendința care a continuat și anul acesta. În primele două luni, sectorul IT a avut o creștere de 73%, acest sector fiind de altfel și cel mai mare consumator de semiconductori.

Costin Giurgea, realizator Super Speed: "Semiconductorii sunt de fapt evoluția tranzistorilor inventați prin anii '40 care s-au transformat apoi în microcipuri. Îi găsim în toate produsele electronice pe care le folosim începând de la periuță de dinți, telefonul mobil, la computere și desigur la mașini. începând de la sistemul de iluiminare și terminând cu computerele mașinii".

Giganții Apple și Samsung au întârzieri în lansări de produse, de pildă, din cauza crizei de cipuri. Producătorul român Allview a planificat în avans comenzile pentru aceste componente și spune că a păstrat prețurile, dar presiunea este tot mai mare.

Lucian Peticilă, Allview: "În piața de IT&C una dintre problemele cu care ne confruntăm este reprezentată de creșterea prețului componentelor, iar pe fondul pandemiei am fost nevoiți să facem față reducerii capacităților de producție ale furnizorilor și creșterii cererii de produse. Actuala criză cu care ne confruntăm va face ca anumite produse să fie mai greu de găsit și la prețuri mai mari decât în mod obișnuit".

Piața auto, pe de altă parte, nu a putut estima la fel de bine nevoia de semiconductori, cu vânzări afectate de pandemie, așa că problemele sunt și mai mari. Fabricile de la noi, Dacia și Ford, au avut de mai multe ori producția oprită din acest motiv.

Ana Timiș, purtător de cuvânt Ford: "În perioada 26 aprilie - 21 mai secția de producție vehicule de la Ford Craiova a operat în doua schimburi în loc de trei. Au fost mai multe zile în care nu am avut producție, atât în ceea ce privește vehiculele, cât și motoarele".

Așa că, după un an deja dificil, producătorii vorbesc din nou de pierderi la nivelul întregii industrii.

Adrian Sandu, ACAROM: "Această oprire a producției nu afectează doar producătorul de vehicule ci și furnizorii din rețeaua acestuia care îi furnizează componente. Toți vom fi nevoiți să ne adaptăm volumele de producție în funcție de numărul de componente pe care îl primim de la furnizorii noștri".

Se estimează că piață auto globală va avea, anul acesta, pierderi de 110 de miliarde de dolari, dar afectați sunt toți cei care folosesc aceste microcipuri și, în cele din urma, cumpărătorii.

Costin Giurea, realizator Super Speed: "În mod clar nu o să vedem un smartphone de top mai ieftin decât anul trecut, în conditiile în care criza semiconductorilor afectează volumul de smartphone-uri care pot fi livrate anual".

Iar o rezolvare nu se întrevede prea curând. Statele Unite, care consumă peste 40% din producția globală de semiconductori și produce sub 10%, a anunțat de pildă că va investi în noi fabrici. Dar ridicarea lor ar putea dura câțiva ani. Momentan, cele mai multe sunt în Taiwan și China.