Prețul ouălor în România în 2023: câți bani dau românii pe ouă lunar, față de anul trecut
Prețul ouălor în România a crescut la fel ca în cazul tuturor alimentelor și serviciilor, din cauza inflației și a mai multor factori. Pe rafturile magazinelor, prețul ouălor a crescut cu aproape 40% față de anul trecut.
Ouăle sunt alimente de bază și stau la baza majorității rețelelor pentru gătit și prăjituri. Sunt considerate indispensabile și, cel puțin în cazul ouălor de găină, nu sunt alte produse înlocuitoare, pentru că, spre exemplu, ouăle de prepeliță pot fi consumate doar fierte, de regulă, și nu reprezintă un ingredient obișnuit pentru alimentele gătite.
Cu atât mai mult, în perioada Paștelui, tradiția ouălor vopsite duce la o cerere crescută pe piață pentru ouă, dar și din cauza alimentelor tradiționale în care ouăle se regăsesc în compoziție: cozonac, pască, drob și altele.
Prețul ouălor în aprilie 2023
Indicele prețurilor de consum publicat de Institutul Național de Statistică arată că prețul ouălor din România a crescut cu 1,33% față de luna ianuarie 2023, 2,43% față de luna decembrie 2022 și 34,59% față de februarie 2022.
Per ansamblu, prețul ouălor a crescut față de acum un an cu aproximativ 40% din cauza scumpirilor, atât de la ferme către retaileri, cât și spre prețul final, pe rafturile magazinelor.
Aplicația Monitorul Prețurilor dezvoltată de Consiliul Concurenței arată că un carton de 30 de ouă, care de obicei reprezintă cel mai bun raport cantitate/preț, se vinde în supermarketuri cu prețuri începând de la 19,99 lei - oferta de Paște a unui retailer. Însă, prețul uzual pornește de la 30 de lei cartonul (marcă proprie) urcând, în funcție de ferma producătoare, până la 37,80 lei.
Cât de mare este creșterea prețurilor
La fel ca toate prețurile, și prețul ouălor în România a fost afectat de inflație. Potrivit Institutului Național de Statistică, rata anuală a inflaţiei în luna februarie 2023, comparativ cu luna februarie 2022, a fost de 15,5%.
Potrivit unui producător local, motivele creșteri prețurilor la ouă sunt, în primul rând, creșterea prețului la materii prime, respectiv cereale, amestecurile proteice care se introduc în furajele păsărilor. Un impact semnificativ a avut și creșterea prețurilor la energie și a costului forței de muncă.
Creșterea prețului a fost determinată și de o penurie a producției de ouă pe piața europeană. Gripa aviară care a lovit țările din vestul Europei în primul rând, dar și în Polonia, a dus la lipsa acestui produs de pe piață. Cu atât mai mult, chiar și la nivel mondial se manifestă o lipsă de ouă care nu ar putea fi compensată în următoarele 12 luni, potrivit estimărilor.
Chiar și așa, potrivit producătorului de ouă, România are printre cele mai mici prețuri atât la raft, cât și prețul plătit în retail, astfel că e puțin probabil să vedem importuri din Polonia, spre exemplu.
Cum ar putea evolua prețul ouălor în viitor
Toți acești factori coroborați duc la estimarea că în următorii doi ani va fi o lipsă de o pe piață a ouălor la nivel european, iar asta reprezintă o oportunitate pentru companiile românești.
Totuși, potrivit Agrointel, prețul ouălor nu va crește semnificativ în România, deoarece țara noastră este la un nivel de producţie de 102%, adică se produce mai mult decât este nevoie pentru consumul intern, afirma fostul ministru al Agriculturii, Adrian Chesnoiu. Demnitarul a fost întrebat de jurnaliști dacă evoluția prețului la nivel european, unde sunt creșteri de peste 40%, va determina scumpiri și pe rafturile din România.
„Şi va fi şi mai mică diferenţa de preţ şi de creştere a prețului, pentru că, în mod natural, în România, în perioada aceasta, apar ouăle din gospodăriile populației, se asigură autoconsumul din producția internă și nu depindem foarte mult de parte de industrie, din sectorul avicol de producție a ouălor de consum” spunea fostul ministru.