Povestea metroului din București, suspendat la 2 metri înălțime. De 1 an stă în aer
Record rușinos pentru compania Metrorex. A trecut un an de când o garnitură a deraiat și a rămas suspendată în subteran. Deși a trecut atâta timp, vagoanele nu au fost ridicate nici până acum.
Mai în glumă, mai în serios, unii călători cer ca trenul din zid, unic în lume, să fie pictat cu grafitii și transformat într-un monument al incompetenței autorităților române.
Pe 26 ianuarie 2019, un tren care gara în depoul din Berceni a sărit spectaculos de pe sine și a rămas suspendat la aproape 2 metri înălțime, în subteran. Trenul care are aproape 100 de tone a venit cu viteză destul de mare, cu 60 de kilometri pe oră.
A spulberat acel tampon de beton și a fost proiectat într-o cameră tehnică. Din fericire nu au fost victime. Dacă era pe altă linie, putea să ajungă în vestiare sau în birourile pline de oameni.
Iată ce povestesc angajații Metrorex că s-a întâmplat: ”Trenul era pustiu, fără niciun angajat și a fost împins în depou de o locomotivă. Garnitura era la rece, adică neconectată la curent electric. Dar motoarele electrice au pornit de la sine. Trenul nu a putut fi ținut de locomotivă, a sărit de pe șine și s-a înfipt în camera tehnică.”
Primul vagon este distrus, al doilea este suspendat în aer, grav afectat. Restul trenului a rămas pe șine, dar este puțin probabil să mai fie folosit vreodată, spun angajații Metrorex.
O concluzie preliminară arată că un soft ar fi dat o eroare, susțin surse din cadrul companiei, dar anchetă nu este finalizată nici acum.
Partea proastă, trenul rămâne suspendat chiar și după un an de la accident, spre supărarea sindicaliștilor.
Ion Rădoi, lider sindical Metrorex: "Cred că există și consiliu de administrație, AGA, au fost 3-4 miniștri în perioada asta, există partea executivă. Mai mulți sunt de vină."
Reprezentanții companiei au transmis că deocamdată s-a deschis o licitație pentru recuperarea garniturii.
”Pentru repunerea în siguranță a trenului pe șine, Metrorex a lansat și publicat o procedură de achiziție de tip licitație simplificată, pe data de 23 ianuarie 2020. Dată limită până la care cei interesați pot depune oferte este 13 februarie 2020, iar durata estimată a contractului este de maximum 90 zile."
Cu alte cuvinte ar mai putea dura o jumătate de an până când trenul să fie ridicat. Între timp, pe rețelele sociale au început să circule propuneri ironice în legătură cu metroul zburător din București.
Cristian Șimonca, blogger: "Noi nu am avut niciodată un tren suspendat. E o chestie unică. Să ne bucurăm de asta. Să închidem, să facem evenimente acolo, să dăm cu grafitti, să mai chemăm actori din America cu diverse filme, Bruce Willis, Michael Keaton este în București."
Surse din cadrul Metrorex spun că, pentru a ridica trenul, ar putea fi găurit tavanul depoului, dar de asta nu se pot ocupa angajații companiei. Prețul intervenției ar fi de peste 120.000 de euro. Deocamdată nu au fost anunțate daunele totale.
Un tren costă peste 6,5 milioane de euro.