Parlamentarii vor să introducă obligativitatea lecțiilor de condus defensiv înainte de examenul auto
Deşi de 15 ani conduce în topurile cu cel mai mare număr de morți pe șosele, România nu are legi care să îi sancționeze pe șoferii agresivi.
Pe viitor însă, cei care vor să își ia carnetul ar putea fi obligați să ia lecții de condus defensiv înainte de examen, sau în primii doi ani. Cel puțin asta cer mai mulți parlamentari. Deocamdată, aceste cursuri vizează doar anumite categorii de şoferi.
Parlamentul a adoptat în decembrie un proiect conform căruia șoferii mașinilor cu girofar sunt obligați să ia ore de condus defensiv. Aleșii vor să revină asupra proiectului și să extindă recomandarea pentru toți șoferii, pentru ca ulterior să o transforme în obligație.
Ilie Toma, deputat PSD: ”Fac drumul Deva-București săptămânal. Dacă mă duc normal, cu viteză de 50 de km, și nu spun că aș fi ușă de biserică, cu toții mai încălcăm și legile de circulație, vezi vedea anumite mașini că te hărțuiesc din spate, de ce mergi cu acea viteză legală, de 50 de km. Nu doar mașinile mici, te hărțuiesc și tirurile, ceea ce e puțin groaznic”.
Fleshurile pentru cei care merg cu 50 de km/h în localitate sunt cel mai banal exemplu de agresiune în trafic. În acest moment, nu există sancțiuni. Nu sunt amendați nici șoferii care se apropie prea mult de ceilalți, căutând să-i intimideze, cei care fac drifturi ori claxonează când nu este niciun pericol. Ministerul de interne a lansat în dezbatere publică o ordonanță care prevede între 9 și 20 de puncte de amendă, respectiv între 1.305 și 2.900 de lei amendă pentru șoferii agresivi. Experții în condus defensiv spun că inclusiv programa școlilor de șoferi trebuie schimbată.
Titi Aur, expert în conducere defenisivă: ”Majoritatea, aproape toți conducătorii auto nu sunt educați, nu conștientizează pericolul la care se expun. Nu te învață nimeni despre regula fermoarului, a celor două secunde, de multe lucruri din conducerea defensivă care ar putea fi învățate la școala de șofer, iar la cursul de conducere defensivă să faci partea a doua, de control a mașinii în derapaj, de evitare, de anticipări, de pericole potențile”.
Potrivit datelor publicate de Comisia Europeană, România este printre țările cu cel mai mare numărul de victime rezultate din accidente rutiere. Cifra a scăzut ușor în ultimii doi ani, dar numai pentru că s-a circulat mai puţin în urma restricțiilor sanitare.