Părinții din Spania nu vor să-și trimită copiii la școală. ”Nu ne folosiți copiii drept cobai în experimentul vostru!”
În condițiile unei explozii de noi infectări cu SARS-COV-2 în Spania, părinții ezită sau chiar refuză să-și trimită copiii la școală. Nu-i înduplecă nici amenințările cu amenzi ori închisoare de la 1 la 3 ani.
Guvernul de la Madrid a alocat 370 de milioane de euro pentru pregătirea școlilor și a promis să angajeze încă 11.000 de profesori.
În schimb, în Marea Britanie impresiile sunt încurajatoare: nici copiii, nici părinții, nu au regrete, iar măsurile sanitare nu îi incomodează din cale-afară.
"Ca să înveți ai toată viața la dispoziție, dar sănătate nu ai decât una!" sau "Nu ne folosiți copiii drept cobai în experimentul vostru!" sunt doar două dintre argumentele părinților spanioli care se tem să-și trimită copiii la ore.
Școlile se redeschid în aceasta săptămână, eșalonat, în funcție de regiune.
”În clasa băiatului meu sunt 25 de elevi, copii de 6 ani. Oricât s-ar strădui, nu pot controla 25 de copii astfel încât să nu interacționeze. Nu pot face nimic dacă nu angajează mai mulți profesori ca să rarefieze clasele”.
”Azi ne spun că virusul este foarte contagios și a doua zi ne cer să mergem 30 de elevi grămadă într-o clasă”.
Carmen, președinte Asociația Națională a Părinților: ”Trebuie să fie angajați profesori noi, și asta din prima zi, nu după săptămâni de așteptare. Un monitor nu înlocuiește școala”.
Majoritatea părinților ar accepta doar 2-3 zile săptămânal de cursuri în format fizic, iar un sfert preferă să aștepte între 4 și 6 luni înainte de a-și trimite copiii în clase.
Discrepanțe între școlile de stat și cele private
În replică, guvernul oscilează între mesaje liniștitoare și amenințări cu sancțiuni: amenzi și chiar închisoare.
O altă problemă este discrepanța dintre școlile private și cele de stat.
Atika Shubert, CNN: ”Virusul se răspândeste mai rapid în cartierele sărace ale Madridului. Și multe școli publice din aceste zone pur și simplu nu au resursele pentru a mări spațiul, pentru a înmulți numărul de săli și a angaja profesori”.
În schimb, școală britanică din Madrid și-a extins cantina, a pregătit spații de învățare în aer liber, a comandat 6 containere pentru clase noi, a îmbunătățit ventilația și a transformat locul de joacă într-un fel de labirint cu sectoare delimitate.
În plus, a angajat mai mulți profesori, consilieri și asistente medicale.
În Marea Britanie, școlile s-au redeschis fără probleme
Pe de altă parte, părinții din Marea Britanie și-au trimis copiii fără mari ezitări în școlile redeschise pe 1 septembrie.
”Cred că trebuie să revenim cu toții la normalitate. Iar școala e un bun început pentru asta. Cred că părinţii mei sunt foarte mulțumiți”.
În interiorul acestui gimnaziu din Anglia se observa la tot pasul semnele vremurilor deloc firești pe care le trăim.
"Poți să-ți roteșți laptopul ca să-i văd pe toți copiii?".
"Careul" matinal cu directoarea se face virtual, copiii se spală des pe mâini, iar clasele nu se intersectează nici măcar în recreație.
Scott Mclean, CNN Correspondent: "La această școală, toate ușile și ferestrele sunt deschise tot timpul. Nu este impus prin lege, dar guvernul recomandă "o bună igienă respiratorie" și asta e cea mai bună soluție găsită de școală".
Elev: "E cam frig uneori, mai ales când ai banca fix lângă ușă".
Pentru majoritatea copiilor, frigul e, totuși, preferabil măștilor de protecție.
”Măștile sunt foarte inconfortabile”.
”Nu-mi place să le port toată ziua”.
”Când porți ochelari, ți se aburesc din cauza măștii”.
Discuție reporter CNN- directoare: "E greu să înveți și să predai purtând măști?
- Cam da, nu auzi la fel de bine, nu-i poți ajuta pe copii să-și dezvolte abilitățile de vorbire și de ascultare dacă nu le vezi fețele".
”Copiii au nevoie să revină la școală pentru binele lor emoțional, pentru sănătatea lor mintală și pentru învățare".