Am pus punct celui mai pagubos contract. Cum a luat Bechtel 75% din bani pentru 30% din munca
Am reusit performanta unica in lume de a plati 24 de milioane de euro pe fiecare kilometru facut pina acum de Bechtel din Autostrada Transilvania.
Din 2004 si pana acum americanii au reusit sa finalizeze doar bucata Campia Turzii - Gilau - fix 52 de kilometri. Platiti scump: aproape 15 milioane de euro mia de metri. La un an de la inaugurare in unele locuri au aparut deja probleme, dupa cum a descoperit o echipa a Stirilor Pro TV in urma cu o saptamana, cand a aparut pentru prima data informatia ca autoritatile pregatesc rezilierea contractului.
Potrivit noii intelegeri, Bechtel va termina si tronsonul Suplacu de Barcau - Bors. Autoritatile se lauda ca pentru aceasta bucata statul va plati 6,9 milioane de euro pentru kilometru.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit vechiului contract, americanii puteau sa ceara penalizari drastice si blocarea santierului timp de 2 ani daca li se cerea sa plece.
Celelalte 6 tronsoane adica 297 de kilometri vor fi scoase din nou la licitatie. Primele doua sunt Gilau - Mihaiesti, adica 24 de kilometri si Targu Mures - Campia Turzii, alti 36. Ministrul Transporturilor avanseaza suma de aproximativ 7 milioane de euro pentru kilometrul construit de acum incolo. Cand am putea circula neintrerupt dintr-un capat in celalalt?
Asadar vom trai si vom vedea. Ne-a fost anuntata insa nota de plata. 3,8 miliarde de euro pentru 413 kilometri de autostrada cu tot cu 1,25 de miliarde pe care Bechtel i-a incasat deja. In contractul vechi, pretul final este de 2,2 miliarde de euro, insa Ministerul Transporturilor sustine ca daca nu ar fi intervenit acum s-ar fi ajuns de fapt la 10 miliarde.
Runda de negocieri care a dus deznodamantul de astazi a durat aproape 2 luni. S-au implicat direct inclusiv presedintele Traian Basescu si Ambasada Statelor Unite. Ambasadorul vede ruperea contractului ca pe un "progres" in proiectul Autostrazii Transilvania.
Autoritatile anunta renegocierea contractului ca un adevarat triumf. Dar nu putem neglija cifrele.
Americanii ar fi trebuit sa termine, pana in 2013, 413 kilometri de autostrada pentru 2,2 miliarde de euro. Acum ei vor sta in Romania tot pana in 2013 , iar la plecare vor avea in conturi 1,67 de miliarde de euro pentru 116 kilometri contruiti. Adica incaseaza 75% din suma promisa pentru mai putin de 1 treime din ceea ar fi trebuit sa faca.