Noi reguli pentru aplicațiile de ridesharing începând de azi. Șoferii riscă amenzi uriașe

aplicație car sharing

Începând de vineri, 1 noiembrie 2019, în România se aplică noi reguli privind activitatea de ridesharing, reglementată prin ordonanța de urgență OUG 49/2019, adoptată la începutul lunii iunie.

Astfel, de la 1 noiembrie, șoferii care nu dețin autorizație pentru transportul alternativ nu mai pot colabora cu platformele de ridesharing, în timp ce platformele digitale trebuie să aibă, la rându lor, un aviz tehnic de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) .

Potrivit avocatnet.ro, până în prezent trei aplicații de ridesharing au reușit să obțină de la MCSI avizul tehnic necesar pentru desfășurarea activității. Este vorba despre Uber, Bolt și Clever.

Astfel, cele trei aplicații de ridesharing vor putea să activeze în continuare în România și după data 1 noiembrie 2019. Potrivit sursei citate, Clever a obținut un aviz valabil pentru un an, respectiv până în octombrie 2020, în timp ce celealte două până la sfârșitul anului 2019.

Obținerea acestui aviz le permite celor trei aplicații de ridesharing să funcționeze legal la noi în țară, iar șoferilor acestora să se autorizeze, astfel încât să își desfășoare activitatea și după 1 noiembrie 2019.

Citește și
Viorica Dancila
Guvernul a adoptat actul normativ privind transportul cu aplicațiile de ride sharing
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Autorizații pentru șoferi. Documentele necesare

 

Potrivit noilor reguli, șoferii care nu dețin, la rândul lor, o autorizație pentru transportul alternativ nu-și mai pot desfășura activitatea.

Pentru a obţine licenţa de ridesharing, un şofer partener sau o companie trebuie să parcurgă mai mulţi paşi. Printre documentele necesare pentru companiile care lucrează cu aplicaţiile de ridesharing se numără un certificat de competenţă profesională pentru manager de transport alternativ - se obţine în 4 săptămâni. Acest certificat include teste medicale şi psihologice şi un curs la o şcoala de pregătire profesională şi un examen.

În plus, trebuie o autorizaţie operator pentru transport alternativ - se obţine în 2 săptămâni. Individual, şoferii au nevoie şi de anumite documente, printre care copie conformă pentru transport alternativ - se obţine în 2 săptămâni, certificat profesional pentru conducătorii auto - se obţine în minimum 4 săptămâni. Acest certificat include teste medicale şi psihologice şi un curs la o şcoala de pregătire profesională şi un examen, informează News.ro.

Toate certificatele sunt eliberate de Autoritatea Rutieră Română (ARR).

Potrivit avocatnet.ro, șoferii care colaborează cu firme neavizate încă nu pot finaliza procesul, deoarece ultimul pas al autorizării, respectiv obținerea ecusonului de transport alternativ, poate fi făcut doar în cazul platformelor avizate tehnic.

Alte reguli ce trebuie respectate

 

În plus, potrivit noii legislaţii, o maşină nu trebuie să fie mai veche de 15 ani ca să facă acest tip de transport alternativ. Locurile trebuie să fie maximum 5, cu tot cu cel al şoferului, şi, atenţie, veţi ştii că maşina aparţine unei platforme pentru că pe partea dreaptă a parbrizului, jos, va avea un "sticker" pe care va scrie numărul maşinii şi platforma de care aparţine.

Iar maşina folosită va putea fi personală, în leasing sau comodat. Pentru un şofer care vrea să facă transport alternativ e foarte important să aibă măcar 21 de ani şi carnet de şofer de cel puţin 2 ani de zile. Iar când se urcă la volan şi se înrolează în aplicaţie i se va cere un atestat emis de autoritatea rutieră romană. E foarte important să nu facă ceea ce li se reproşează uneori taximetriştilor, adică să nu ceară bani în plus pe curse şi să nu le refuze. E foarte important dealtfel să aibă o ţinută prezentabilă, potrivit acestei noi legi.

La începutul lunii octombrie, Nicoleta Schroeder, Manager General Uber România, a declarat, pentru News.ro, că numărul mașinilor disponibile în aplicație ar putea să scadă dramatic, începând cu data de 1 noiembrie, deoarece mulți șoferi probabil că nu vor avea suficient timp la dispoziție pentru a-și obține autorizația.

O astfel de situație ar putea conduce la creșterea timpilor de așteptare și chiar a tarifelor pentru utilizatorii aplicației.

Ținând cont de acest aspect, parlamentarii au adoptat pe 22 octombrie un proiect de lege prin care se cerea prelungirea până în februarie 2020 a termenului până la care aplicațiile precum Uber, Bolt, Clever sau Yango, precum și șoferii acestora se pot autoriza, însă legea nu a fost trimisă spre promulgare președintelui Klaus Iohannis.

Ce riscă firmele de sharing

 

Potrivit OUG 49/2019, operatorul platformei digitale poate fi sancționat cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei în cazul în care nu respectă noile reguli impuse, sau cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei în cazul în care intermedierea transportului alternativ de către operatorul platformei digitale se face prin acceptarea și acordarea accesului la platforma digitală al unui autoturism pentru care nu s-a eliberat copie conformă a autorizației de transport alternativ sau aceasta are valabilitatea depășită.

De asemenea, intermedierea transportului alternativ de către o persoană fizică sau juridică printr-o platformă digitală neavizată tehnic de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, precum și cu interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel pe teritoriul României, prin intermediul unor programe software de sine stătătoare, pentru o perioadă de 2 ani de la data aplicării sancțiunii.

Ce riscă șoferii

 

Operatorul de transport alternativ care nu respectă noile reguli poate fi sancționat cu amendă de la 3.000 lei la 9.000 lei.

În cazul în care operatorul efectuează transportul alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic, el poate fi sancționat cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.

Șoferii riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei la 5.000 lei pentru următoarele fapte:

- efectuarea unei curse fără deținerea unui certificat de atestare profesională;

- lipsa de la bordul autoturismului, în timpul efectuării transportului alternativ, a ecusoanelor pentru transportul alternativ.

De asemenea, în cazul în care operatorul de transport alternativ efectuează o cursă fără deținerea unui certificat de atestare profesională, odată cu aplicarea sancțiunii contravenționale se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru o perioadă de 6 luni.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Zeci de taxiuri abandonate în Capitală. Cât câștigă șoferii care au plecat la ride-sharing
Zeci de taxiuri abandonate în Capitală. Cât câștigă șoferii care au plecat la ride-sharing

Bucureștiul a intrat în criză de șoferi profesioniști. Unele firme de taxi sunt nevoite să-și abandoneze mașinile, pentru că nu mai are cine să le conducă.

Guvernul a adoptat actul normativ privind transportul cu aplicațiile de ride sharing
Guvernul a adoptat actul normativ privind transportul cu aplicațiile de ride sharing

Guvernul a adoptat, marți, un act normativ privind reglementarea serviciilor de transport alternativ.

Cât au câștigat șoferii Uber în prima zi în care a intrat în vigoare ordonanța
Cât au câștigat șoferii Uber în prima zi în care a intrat în vigoare ordonanța

Deși joi a intrat în vigoare ordonanța anti ride-sharing, un șofer Uber susține că au ieșit ”cam toți” pe străzi pentru a lua curse.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.