Motivul pentru care plătim mai mult la comenzile de mâncare. Pentru fiecare produs cheltuim cel puțin un leu în plus
Caserolele, cutiile și pungile de hârtie s-au scumpit chiat și de cinci ori față de anul trecut.
Creşterile de preţ - generate pe de o parte de războiul din Ucraina, pe de alta de criza energetică - i-au determinat pe proprietarii de restaurante să introducă o taxă de ambalaj.
Clienţii scot din buzunar cu cel puţin un leu în plus pentru fiecare produs comandat. Cea mai mare parte dintre comenzile unui restaurant din Brașov vine de pe platformele de livrări. Mâncarea trebuie împachetată și predată curierilor. Dar pentru că ambalajele s-au tot scumpit în utima vreme și de 4 - 5 ori, proprietarii au introdus o taxă de un leu pentru fiecare produs.
Cristina Darabană, proprietar restaurant: "Pentru caserola mică cred că era în jur de 22 lei baxul, era la 125 bucăţi înainte și acum se comercializează la 100 bucăţi și prețul ajunge în jur de 100. Înainte, mai puteam jongla și dacă cumpăram cantitate mai mare, beneficiam și de discount."
La alte restaurante taxa de ambalaj ajunge şi la 1,5 lei. La rândul lor, companiile care produc şi importă ambalaje precum cutii de carton, pungi de hârtie, tacâmuri sau pahare de plastic caută soluţii ca să nu-și piardă clienții, cei mai mulți din industria ospitalității.
Cosmin Vacariu, producător și importator de ambalaje: "Suntem în implemenatrea unui parc fotovoltaic de 300kW. În jur de 40% ar trebui să reducem costurile cu energia electrică. Să rămânem cât mai competitivi și să nu creștem foarte mut prețul produselor pe care le producem și pe care le importăm."
Care este cauza scumpirilor
Criza generată de războiul de la graniţă a produs efecte în lanţ. Rusia şi Ucraina erau, pentru multe companii, principalii furnizori de materii prime și produse finite. Mulţi s-au reorientat acum către pieţele din China, Turcia, Şerbia sau Polonia.
Bogdan Tache, președinte Asociația Producătorilor de ambalaje din România: "Transportul s-a scumpit foarte mult, indiferent că vorbim de transport rutier sau naval pe mare să aduci un container din China ajunge la prețuri poate de 5-6 ori mai mari decât înainte de pandemie. Dacă înainte de pandemie vorbeam de 2-3 mii de dolari/container, acum vorbim și de 10 mii de dolari, de 15 mii de dolari."
Sunt însă și bucătării care au găsit alte soluții şi au simplificat întregul proces, fără costuri mai mari. De pildă, livrează toată mâncarea gătită în borcane pe care clienții sunt rugați să le returneze. Acestea sunt sterilizate apoi și refolosite.