Ministrul Economiei vrea să construiască primul avion sută la sută românesc
Cu experiență puțină, dar ambiții mari, ministrul Economiei vrea să construiască primul avion sută la sută românesc.
L-ar folosi pentru turism sau cazuri medicale. Însă, până se împlinește dorința ministrului mai e cale lungă. Industria românească nu reușeste din 2015 să fabrice un avion nou de antrenament, iar companiile internaționale folosesc fabricile noastre doar pentru mentenanță sau piese.
Cam la acest nivel se află industria aeronautică românească. Instalat de trei luni în funcție, ministrul Economiei are în plan totuși să dezvolte domeniul și vrea să lanseze primul avion 100% românesc.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Florin SPĂTARU, ministrul Economiei: „De ce să nu venim cu un proiect de țară, să punem la aceeași masă toți jucătorii din industrie și să dezvoltăm un produs românesc? Din punctul meu de vedere, cred că ar trebui să acopere un segment important în sectorul civil, în domeniul turismului, să-l putem folosi pentru formare.”
Ultima dată când s-a discutat despre un avion românesc a fost în 2015. Câteva milioane de euro ar fi primit Institutul Național de Cercetare Aerospațială pentru a construi o varainta noua a IAR Șoim, un avion de antrenament ce trebuia să fie gata și să le înlocuiască pe cele vechi încă din 2018.
Cătălin Nae, director Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Carafoli: „Noi nu ne-am ocupat cu prototipuri și el a existat, problema e că programul industrial nu a continuat. Iar din punctul nostru de vedere este gata. Problema e că a avut proioritate un alt program.”
Oamenii din industria aeronautică spun că, în acest ritm, peste 10 ani nu vom mai avea pe cer niciun avion românesc.
Misa Popic, director general Romaero: „Nu am beneficiat de sprijinul statului, a trebuit să ne deschidem noi piețele, să facem investiții din fionduri proprii sau de la parteneri și le plăteam datoriile din echipamentele pe care trebuia să le furizăm.”
Firme mari, precum Bell helicopters, Boeing sau Airbus folosesc companiile de la București, Bacău, Brașov si Craiova pentru a asigura mentenanța sau piese pentru avioanele lor.
Georges Durdilly, director general Airbus Helicopters Romania: „Este foarte important să construim aceste ecosistem în care industriile românești vor aduce valoare nu doar României, lucrând nu doar pt minsiterul român al Apărării, dar să facă și să facă export și să aducă bani.”
William T Scherer, Boeing: „Boeing va face o investiție în lanțul de aprovizionare românesc pentru a-i ajuta pe partenerii noștri să devină mai eficienți și să ajute companiile pentru a deveni furinizori.”
Reprezentanții companiei americane nu au divulgat unde vor face aceste investiții.