Peste 100 de mii de autoturisme mai vechi de 15 ani ar putea fi scoase din circulație în acest an. Ministerul Mediului va lansa în vară un nou program RABLA.

Prima de casare ar urma să fie de 3.000 de lei, bani suportați în mod egal, de Administrația Fondului de Mediu și de primăriile care se înscriu în program. Oamenii nu vor fi obligați să-și cumpere o altă mașină pentru a primi banii. În schimb cei care nu renunță la vehiculele vechi și poluante, ar putea plăti, pentru ele impozite mai mari.

În municipiul Sfântu Gheorghe funcționează deja un program RABLA local. În schimbul unor prime de 3.000 de lei, primăria a reușit să convingă sute de oameni să renunțe la hârburi.

Balasz Antal, proprietarul unui autoturism vechi: "Mașina avea 42 de ani, un Audi 80, cu un milion de kilometri, îmi era milă, să ştiţi, că m-a slujit. Am depus actele, într-o săptămână deja banii
s-au atașat".

Procedura e simplă: proprietarii mașinilor mai vechi de 15 ani trebuie să depună o cerere la Primărie și să aștepte confirmarea că pot intra în program.

Biro Donat, proprietarul unui autoturism vechi: "În câteva zile, maxim 9-10 zile că mi s-a aprobat cererea, după care am primit o perioadă de grație de trei luni de zile ca să duc mașina într-un centru de colectare. Nu mai merită reparată, pentru că reparațiile costau mai mult decât mașina”.

Antal Arpad, primarul Municipiului Sfântu Gheorghe: "Am scăpat de peste 600 de mașini într-un an și câteva luni, ceea ce este foarte important, pentru că aceste autoturisme de foarte multe ori ocupă spații verzi, sunt foarte puține locuri de parcare".

Ministerul Mediului a anunțat că va sprijini primăriile care doresc să copieze acest model cu jumătate din sumele necesare. Estimează că în acest fel va reuși să scoată din circulație măcar 130.000 de mașini, în prima fază.

Tanczos Barna, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: "Avem la dispoziție trei luni de zile să pregătim ghidul, să pregătim condițiile. Noi avem în bugetul AFM deja o sumă de 600 de milioane de lei pentru următorii trei ani, adică câte 200 de milioane în fiecare an și putem lansa programul".

Obiectivul autorităților, asumat și prin PNRR, este să caseze în următorii 5 ani minimum 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani, cu normă de poluare Euro 3 sau mai puțin.

Mașinile pot fi duse la orice centru autorizat de casare din zonă.

Poszna David, patronul unui centru de colectare vehicule scoase din uz: "Începem preluarea, după aia dezmembrarea, se face depoluarea și, când sunt pregătite ca fier vechi, trimitem la combinate. Într-o zi, cam trei, patru mașini, putem să depoluăm".

Din totalul autoturismelor înmatriculate în România, aproape 40 la sută au normă Euro 3 sau mai puțin, deci au fost fabricate până în anul 2005. E vorba, astfel, de aproape 3 milioane de mașini mai vechi de 15 ani, care contribuie semnificativ la poluarea din România, și așa aflată la un nivel ridicat.

Administrațiile locale discută și despre varianta creșterii impozitului pentru aceste vehicule, în cazul în care proprietarii vor să le păstreze. Parcul auto al României are o medie de vârstă de 16,8 ani, spune Ministrul Mediului.