Mii de mașini cu butelii GPL circulă în România. Un astfel de autoturism poate deveni bombă pe patru roți
Pe străzile din țara noastră circulă zilnic sute de mii de autoturisme care folosesc GPL. Cu un consum redus și costuri mici de întreținere, sunt atractive pentru cei care fac naveta zilnic, dar și pentru cei care au firme de transport.
Deși o mașină GPL are multe avantaje, specialiștii spun că, fără revizii făcute la timp și cu o instalație de mântuială, aceste vehicule pot deveni bombe pe patru roți.
Cei care lucrează în stațiile ITP spun că periodic le trec pragul oameni care au mașini GPL cu instalații vechi sau neconforme. Inspecția tehnică periodică a autoturismelor cu instalație GPL se face doar de către personal autorizat. Acesta verifică mai întâi documentele - omologarea și certificarea instalației GPL, dar și dacă butelia nu este mai veche de 10 ani de la data fabricației.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Dragoș Furusinoiu - inspector ITP: „În momentul în care avem o mașină cu reviziile făcute la zi riscurie sunt 0. Însă în momentul în care avem o mașină care nu respectă omologările și certificările atunci riscurile pot fi fatale.”
Tocmai de aceea, pentru siguranță, pe lângă înspecția anuală, un autoturism GPL are nevoie în anumite condiții și de alte revizii, care se fac de câteva ori pe an.
Revizia unei mașini GPL trebuie făcută la un anumit număr de km. De regulă, 10-15 mii. Totuși, specialiștii spun că dacă mașina a suferit o daună în partea rezervorului, sub ea sau chiar în față trebuie făcute verificări suplimentare.
Altfel, riscurile pot fi fatale. În luna mai a acestui an un om și-a pierdut viața în București, după ce mașina GPL pe care o avea a explodat chiar în timp ce o alimenta.
Ghișa Mihai – antreprenor: „Este suficient să aibă o scurgere mică de gaz și poate să explodeze mașina. Gazul și la miros poate să îți afecteze creierul, cei care lucrează în domeniul GPL mi-au povestit că au murit angajații lor prin simplul fapt că au dat drumul la butelie doar să o golească și nu mai avea mult în ea...”
În România, potrivit datelor Registrului Auto Român, în ultimii 20 de ani au fost omologate peste 500 de mii de autoturisme care folosesc în loc de benzină și motorină Gaz Petrolier Lichefiat, numit pe scurt GPL.
Vehicule GPL omologate în perioada - 2000-2023
71.488 autovehicule cu instalație GPL din fabrică;
410.633 autovehicule cu instalație GPL montată retrofit.
Sursa: Registrul Auto Român