Poveștile din spatele celor mai mari festivaluri din țară, duminică, la România, te iubesc!
Vara aceasta a fost una a festivalurilor. De teatru, de muzică sau de film, zecile de festivaluri din România au devenit un fenomen social şi sunt la acelaşi nivel cu marile evenimente din străinătate.
Sunt afaceri de zeci de milioane de euro, care strâng în acelaşi loc, zile la rând, sute de mii oameni şi aduc în ţară superstaruri, oameni admiraţi oriunde în lume.
Duminică, la „România, te iubesc", îi cunoaştem pe oamenii din spatele acestor afaceri şi intrăm în culisele unora dintre cele mai mari festivaluri din Europa.
Anul acesta, s-au organizat zeci de festivaluri în toată țara. De muzică, teatru, film sau dans. În oraş, pe câmp, în vârf de munte sau în Deltă, pe stradă, în săli de cinema, biserici sau castele. Numitorul lor comun a fost emoţia pe care le-o oferă participanţilor.
Este punctul culminant al celui mai mare festival din România: pe arena din Cluj, zeci de mii de oameni îi strigă numele lui Armin Van Buren, singurul DJ desemnat cinci ani la rând că fiind cel mai bun din lume. E obişnuit cu fanii, însă reacţia publicului din România îl copleşeşte până şi pe el. Începe să plângă, în timp ce pune muzică.
ARMIN VAN BUREN: „Datorită vouă, anul acesta am pus muzică până la ora 8.00.”
Dacă nu trăieşti pe viu un astfel de moment, e greu să înţelegi sentimentul specific unui festival. Este vorba de spectacol dar nu numai atât. Şi despre energia cu care te încarci laolaltă cu zecile mii de oameni care te înconjoară.
Este o bucurie contagioasă, iar faptul că o poţi împărtăşi cu cei de lângă tine te face să te simţi şi mai bine. Timp de câteva zile, te descarci, uiţi de stres şi de problemele de acasă.
Participantă la Untold: „Este prima zi când vin şi îmi place momentan. Pe vremea mea, nu aveam decât Cenaclul Flacăra, ce să mai zic.”
O parte din aceste evenimente au crescut suficient de mult încât să aducă în România vedete de talie internaţională.
La Cluj, cinefilii l-au putut întâlni în carne şi oase pe idolul câtorva generaţii. La Sibiu, teatrul a coborât în stradă, iar festivalul a transformat oraşul, timp de o săptămână, într-o metropolă multiculturală, unde la fiecare colţ de stradă se vorbeşte altă limbă.
Marile festivaluri au devenit afaceri de zeci de milioane de euro.
EDI CHEREJI, director marketing Untold şi Neversea: „Anul acesta, la prima ediţie, ne-am făcut calculele şi ne-am gândit să pornim cu aproximativ cinci milioane de euro, după care, pe parcurs,a mai crescut până la șase milioane de euro.”
De pe urma lor câştigă afacerile locale, în special hotelierii.
Un festival mare poate să pună pe hartă o întreagă comunitate. Castelul de la Bonţida, o bijuterie arhitecturală uitată până nu demult, a devenit obiectiv turistic datorită unui festival de muzică. O zice chiar moştenitorul moşiei.
Duminică, de la ora 18.00, la emsiunea „România, te iubesc”, intrăm în culisele câtorva dintre cele mai mari festivaluri din România şi îi cunoaştem pe românii din spatele acestor evenimente care duc imaginea ţării în toate colţurile lumii.