Untold, evenimentul pentru care vin cei mai mulți străini în România. DJ-ii au ajuns să își dorească să fie invitați

Festivaluri de milioane, PARTEA A III-a. Untold, Neversea şi Electric Castle sunt cele mai mari trei festivaluri din România. Împreună adună peste jumătate de milion de spectatori, zeci de mii de turişti străini.

Tineri, părinţii lor, entuziaşti sau doar curioşi, pasionaţi care îşi urmează artiştii peste tot în lume şi ajung şi la noi.

Pregătirile pentru astfel de experienţe încep cu un an înainte. Intrăm acum în spatele scenelor uriaşe, vedem cum se pregătesc pentru reprezentaţii superstarurile internaţionale şi ce solicitări speciale au că să vină în România.

Şi, dacă tot am lăsat vara în urmă, calculăm şi cât câştigă Clujul, şi nu numai, de pe urma unor asemenea evenimente.

Bogdan Buta, Edi Chereji şi Bogdan Rădulescu sunt oamenii din spatele Untold și Neversea.

Bogdan Buta: Reacţia participanţilor e incredibilă. O să vedeţi diseară la Armin, e ceva incredibil să auzi zeci de mii de oameni cum îşi exprimă entuziasmul şi emoţiile deodată. E ceva incredibil, inclusiv artiştii mari spun că e ceva.”

Într-adevăr, îţi rămâne întipărită în minte, la îndemnul DJ-ului, zeci de mii de oameni se mişcă în aceeaşi direcţie.

Unii tineri s-au cazat într-unul din căminele studenţeşti din Cluj. Dau 80 de lei de persoană pe noapte. I-am rugat să ne explice ce le place la un festival.

Când am intrat în arena aia am zis "Doamne fereşte, nu-mi vine să cred ce-i aici!". Dacă eram în alt loc şi vedeam atâta lume, plecam acasă direct. Dar m-am simţit fain când am intrat acolo mi s-a făcut pielea de găină. Frate, am stat până la 8 jumate dimineaţă, am ajuns acasă la 9.”

Îmi place când e foarte multă lume, adică să fie spectacol. Asta e cel mai important.”

Şi lume multă a fost. În a 3-a zi de Untold s-au adunat peste 90.000 de oameni. Doar protestele din primăvară şi concertul lui Michael Jackson din 1992 au mai strâns la fel de multe persoane în acelaşi loc la noi în ţară.

Untold-ul este evenimentul care aduce şi cei mai mulţi turişti străini în ţară.

Turist: ”Zambia”.

”Suntem din America. Eu sunt din Pensylvania”

”Iar eu sunt din New York.”

Anul trecut, biroul de emigrări ne-au raporta undeva la 30.000 de turişti străini.

Reporter: Ai venit din Zambia pentru festival?

Turist: Da, doar pentru festival.

Reporter: Şi cât rămâi?

Turist: O săptămână.

Reporter: Cât de departe e Zambia?

Turist: Am zburat 16 ore.

În cealaltă parte a a ţării, la Neversea, s-au adunat pe malul mării peste 50.000 de oameni. La fel de mulţi ca la finala Europa League din Bucureşti, cel mai mare eveniment sportiv organizat în România.

Edi Chereji: ”E un mic oraş pe care l-am făcut aici pe plajă. Vorbim de aproximativ 100.000 mp plajă, care au fost amenajaţi pentru festival. Vorbim de 22 de generatoare care sunt în festival. Înseamnă capacitatea electrică a unui oraş de nivel mic în România. 17.000 ... 18.000 de locuitori.

Ca să ajungă la festival, câțiva studenţi din Egipt s-au angajat pe timpul verii în România. Stau la cort, în campingul din Năvodari.

Avem două corturi. Cel mai importantă este să ai acumulatori pentru telefon. Seara e mai frig, aşa că ai nevoie de o jachetă.”

În schimb niște britanici nu se uită la bani. Cheltuie fiecare 600 de lei pe zi şi li se pare totul ieftin în România faţă de cât ar da la ei acasă.

Britanici: E mult mai ieftin că în Marea Britanie.

Reporter: Puteţi face o comparaţie?

Britanici: Un bilet pentru tot weekendul la festivalul Greenfield costă echivalentul a 1000 de lei , în timp ce aici ne-a costat 350 de lei, mult mai puţin.

Reporter: Dar berea şi mâncarea?

Britanici: Sunt mult mai ieftine! Aici berea costă 10 lei,  în timp ce în Marea Britanie dăm 50 de lei.

Indiferent de vârstă sau naţionalitate, publicul decide la ce festival îşi cumpără bilet şi în funcţie de cine cânta.

8 din primii 10 DJ ai lumii au venit în 2017 în România

Ai nevoie de artişti de top ca să aduni atâţia oameni dispuşi să dea sute de lei pe un bilet. 8 din primii 10 DJ ai lumii au venit vara această în România. Poate că Martin Garrixx, Dimitri Vegas, Hardwell sau Tiesto nu va spun multe. Toţi sunt însă artişti faimoşi, cu zeci de milioane de fani, melodii în topurile internaţionale şi concerte în lumea întreagă.

Bogdan Buta este omul din spatele Untold şi Neversea. Bogdan face ture dint-o parte în alta a festivaului. Urmează cea mai aglomerată noapte.

Pe gazon se află deja zeci de mii de oameni. Într-o sală la ultimul etaj se pun la punct ultimele detalii pentru concertul lui Armin Van Buren.

La 30 de ani, Bogdan Buta coordonează cele mai mari două evenimente din România. Împreună, Untold şi Neversea au un buget de 16 milioane de euro.

Reporter: Şi banii ăştia pe ce se duc, cum se duc, cum se împart?

Bogdan Buta: Cam 40% artişti, 40% producţie şi diferenţa între marketing, angajaţi ..

Numai onorariilor celor peste 350 de artişti de la Neversea şi Untold au depăşit anul acesta 6 milioane de euro.

Ajunsesem să oferim dublu faţă de fee-ul pe care îl luau ei în mod obişnuit şi ziceau "noi nu venim în România că nu-i suficient de cool pentru noi". Acum am ajuns să fim o locaţie în care ei insistă şi îşi doresc să vină an de an la Untold.”

Acum, unii DJ îşi pregătesc piese special pentru publicul de la noi. Cum ar fi un remix la ”Cine a pus cârciuma-n drum.”

Cei mai bine plătiţi 10 DJ din lume câştigă anual între 20 şi 50 de milioane de euro. 5 dintre aceştia au fost anul acesta în România. Oricare dintre ei cere peste 100.000 de dolari pentru o noapte de spectacol. Sumele sunt şi mai mari dacă vorbim de solişti faimoşi.

Constanţa, 9 iulie. Suntem în culisele Neversea. Jason Derulo se pregăteşte să urce pe scenă. La 27 de ani, artistul american este un fenomen. 11 dintre melodiile sale au fost premiate cu discuri de platină.

Înainte de fiecare spectacol, rapperul şi trupa să au un ritual aparte, pe care publicul nu are ocazia să-l vadă: se roagă. După rugăciune urmează un dans. E felul său de a se lupta cu emoţiile.

”Spunem o rugăciune, apoi urmează un dans. Ne încălzim, dar ne şi ajută să ne înfrângem emoţiile. E vorba de o rutină care ne duce gândurile într-un loc familiar şi calm. Şi tocmai de aceea dansăm aşa înainte de fiecare concert cu zeci de mii de spectatori.”

Fiecare mare artist are propria rutină înainte de a urcă pe scenă. Cu o zi înainte, Rita Ora se caţără pe schele pentru a se încarcă cu energie.

Rita Ora: Eu nu consider că merg la lucru când sunt la un festival, deoarece mă simt foarte bine. E ca şi cum mergem la o petrecere. Va mulţumesc pentru susţinere şi dragoste. Mai aveam puţin şi plângeam pe scenă.

La toate marile festivaluri, în spatele scenei e un du-te vino continuu. Maşinile duc şi iau artişti de la aeroport. Mulţi dintre DJ vin cu avioanele lor private.

La 21 de ani Martin Garrix a aterizat la Cluj cu un avion privat. 

La fel şi excentricul DJ Marshmello, a cărui identitate reală nu o cunoaşte nimeni.

Stai să te gândeşti, de ce ar vrea o pereche de lenjerie initmă sau de șosete?

Andreea este cea care trebuie să se asigure că vedetele primesc tot ce cer , atât la Untold cât şi la Neversea.

Andreea: ”Stai să te gândeşti, de ce ar vrea o pereche de lenjerie initmă sau de șosete. Şi în primul an am crezut că înnebunesc. De ce, cum adică să-ţi cumpăr eu ţie şosete , dar după aia stai şi te gândeşti că ei sunt în turneu luni întregi şi nu stau să-şi cumpere”.

Tocmai pentru că au un program la minut, fiecare artist le trimite în peralabil ogranizatorilor o lista cu solicitări. Pot ajunge la zeci de pagini şi uneori cuprind produse greu de găsit la noi: tequila din 1942 sau apă de ... cocos.

Unele liste conţin şi capcane. Aşa verifică managerii dacă organiztorii le citesc cu atenţie. Anul trecut pe o astfel de lista apărea un lemur.

Andreea: Anul acesta nu mai avem un lemur, avem un Rolex de exemplu.

Reporter: Un ceas Rolex.

Andreea: Pe care bineînţeles nu-l vrea şi nici n-o să-l dăm, dar el pune acolo să vadă dacă noi citim şi să întrebăm.

Unii artişti precizează şi ce marca de maşină vor şi cer măsuri sporite de securitate.

”Este pe bune, maşina blindată este una. De multe ori avem antemergator şi bineînţeles că avem bodyguarzi în maşină cu permis de port armă.”

Nu-i de mirare că uneori ajungi la capătul puterilor când trebuie să te ocupi zi lumină de solicitările a peste 400 de artişti.

Bonţida, Judeţul Cluj. Vară de vară, o comună cu 5000 de locuitori se transformă pentru câteva zile într-o adevărată capitală a distracţiei.

Zeci de mii de tineri din toată ţară îşi iau rucsacul în spinare şi îşi stabilesc cartierul general în jurul Castelului Banfi.

O moşie ridicată în secolul XV pentru baroni şi contese, capturată şi apoi incendiată de soldaţii nazişti în al doilea război mondial. Şi transformată în CAP de comunişti, apoi abandonată imediat după revoluţie, clădirea a fost adusă din nou la viaţă de un festival: Electric Castle.

Mihai Păun: ”Ştii, asta-i numit Versaille-ul Transilvaniei sau o chestie de genul ăsta şi multă lume nu-l ştia.”

Mihai Păun este omul din spatele Electric Castle. Are 40 de ani. A studiat matematică şi şi-a luat un doctorat în economie în Statele Unite, unde a şi lucrat pentru o divizie Standard and Poors. Analiza economii în curs de dezvoltare.

După ce s-a întors în România a creat un festival la fel de eclectic ca traseul său profesional. Rock, techno, minimal, piese de teatru, conferinţe cu oamenii zilei şi mâncare gătită de bucătari celebri - le găseşti pe toate în cele 22 de hectare de festival.

Mihai: Festivalul e un debuşeu social. Vii la festival şi te ecranezi. Ieşi din zona a ta de day to day life şi ajungi într-un loc unde eşti complet scos din realitatea ta cotidiană.

Zeci de mii de tineri se mută de la oraş la sat pe perioada festivalului. Dealul de lângă castel se transformă în camping. Se coagulează o comunitate cu propriile reguli şi forme de divertisment.

Şi localnicii îi primesc pe tineri cu corturile la ei în curte.

Pe peioada fesitvalului, Mihai doarme în castel, iar ziua îşi ia carneţelul şi ia la pas fiecare metru pătrat.

Concertul lui Armin Van Buren de la Untold a fost tranmis în direct pe pagină de Facebook a artistului şi a adunat peste 30 de milioane de vizualizări din toată lumea. Mulţi străini au comentat cât de impresionaţi sunt de ce văd în Cluj.

Dacă o poză face cât o mie de cuvinte, în cazul festivalurilor un videoclip reuşit face cât o mie de turişti.

O echipa de 60 de cameramani, regizori şi producători din Olanda se ocupă de imaginea festivalului.

”Folosim camere din industra cinematografică cu rezoutie 4K”.

Numai echipa de producţie costă 300.000 de euro.

Mulţi vin cu ocazia festivalului şi mai stau câteva zile să vadă şi restul ţării. Cum este cazul acestor 6 estonieni.

Reporter: Cât staţi?

Turiști: Două săptămâni. După festival mergem la munte, iar apoi la Marea Neagră. Cheltuim 1200 de euro de persoană.

TIFF-ul are şi el un impact de 7,5 milioane de euro în CLUJ. Iar la Sibiu pe perioada festivalului mai toate camerele de hotel sunt date.

Una peste alta, festivalurile aduc la un loc zeci, chiar sute de mii de oameni, sunt un fenomen social care le permite multora să scape, chiar şi pentru câteva zile, de realitatea şi stresul cotidian.

Când sunt bine organizate aduc în ţară zeci de vedete internatonale şi duc imaginea României peste hotare, în toate colţurile lumii.

Cum au devenit festivalurile un fenomen social în România. Afaceri de zeci de milioane

Cum au devenit festivalurile un fenomen social în România. Afaceri de zeci de milioane

Sursa: Pro TV

Romania drapel

De ce nu avem o economie puternică, deși România este bogată? Interviu cu analistul Valeriu Ivan

Responsabilii pentru pierderea hotelului Astoria din Gara de Nord, condamnaţi după 10 ani

De ce este România condamnată la înapoiere și sărăcie. Interviu cu profesorul universitar doctor Daniel David

Școala: Absență nemotivată

România, te iubesc: Valori în paragină

Verdictul dur dat de unul dintre cei mai faimoși artiști: ”În România are loc un genocid cultural”

rti cultura

Cum era să fie furată Casa Constantin Brâncuși. ”Au venit cu 25 de mașini”