Mai multe produse românești în marile magazine, scopul premierului Ciucă. Concluziile întâlnirii cu retailerii
Premierul Nicolae Ciucă vrea mai multe produse alimentare românești în supermarketuri și marile magazine, prin promovarea producătorilor români.
Prim-ministrul României a căutat soluții în cadrul întâlnirii cu reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, vineri, la palatul Victoria. „Principala temă de discuţie a privit nevoia de a promova mai mult produsele româneşti în lanţurile comerciale şi identificarea unor soluţii de creştere a competitivităţi producătorilor români şi dezvoltării durabile, în condiţii de siguranţă alimentară, precizează Executivul într-un comunicat preluat de news.ro.
„Avem nevoie de mai multe depozite frigorifice şi de conservare pentru producătorii români, care astfel vor putea asigura continuitate extra-sezonieră în aprovizionarea lanţurilor marilor retaileri cu legume-fructe, mezeluri şi produse lactate. Guvernul îşi va intensifica sprijinul acordat fermierilor şi producătorilor locali pentru a creşte gradul de procesare, prelucrare şi rafinare a produselor agricole în România dar şi pentru a crea plus-valoare pe lanţ şi a echilibra balanţa comercială a ţării”, a declarat Nicolae Ciucă.
La finalul întâlnirii, a fost stabilită o întâlnire în sistem tripartit - Guvern, retaileri, producători/procesatori, pentru a articula o abordare strategică a valorificării produselor agricole şi industriei alimentare în interesul consumatorului român, arată sursa citată.
Scumpirile arată nevoia de legume și fructe autohtone
După ce uleiul, zahărul, ceapa și alte alimente au atins prețuri record, reprezentanții marilor magazine spun că vor să colaboreze mai strâns cu producătorii români, și să aducă mai multă marfă autohtonă.
Pentru că fermierii români nu au unde să-și păstreze legumele și fructele, în extrasezon consumăm ce se importă, la prețuri duble sau triple. Guvernul promite ajutor aşadar, pentru a construi depozite frigorifice, și centre de prelucrare, după ce planul de a construi opt depozite regionale, cu bani europeni, a eșuat.
În sezon, spun oficialii marilor rețele de magazine, peste 50% din alimente vin de la producători autohtoni. În extrasezon, însă, situația se schimbă radical, din cauză că nu sunt suficiente centre de depozitare în care să fie păstrate produsele perisabile.
George Bădescu, Asociația Marilor Rețele Comerciale: „Pe zona de legume-fructe, cererea nu poate să fie satisfăcută din surse interne tot timpul anului. Periodic este câte un produs-vedetă la care se constată o anumită criză - zahărul, uleiul, ceapa, acum s-a discutat și de lapte”
Reporter: Cât de prezenţi sunt producătorii români în marile lanţuri de magazine alimentare?
George Bădescu: „Prezenţa lor este predominantă”.
Dobrogea, de exemplu, este deficitară la fructe și legume și nu are niciun centru de depozitare frigorifică, spun reprezentanții producătorilor din zonă.
Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli din Dobrogea:
„Este nevoie de astfel de centre pentru produsele perisabile, pentru că se poate prelungi valabilitatea produselor, iar producătorii pot furniza în mod constant produse către clienţi. Din păcate, la nivelul Dobrogei nu există astfel de centre de finanţare. Tocmai de aceea, Constanța este deficitară pe partea de produse de legume şi fructe.”
Într-o discuție cu reprezentații marilor lanțuri de magazine, Guvernul a promis ajutor pentru crearea de noi centre de depozitare.
Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului: „Avem nevoie de mai multe depozite frigorifice și de conservare pentru producătorii români, pentru continuitatea aprovizionării în extrasezon. Guvernul își va intensifica ajutorul.”
Acum doi ani, Guvernul voia să obţină 120 de milioane de euro de la Comisia Europeană, pentru înființarea a opt depozite regionale pentru depozitarea, sortarea, ambalarea şi etichetarea produselor agricole. Planul nu s-a mai concretizat, iar magazinele sunt pline cu marfă de import. De pildă, la cartofi, 40% din necesarul României este adus din Franța, Belgia sau Germania.
Anul trecut, diferența dintre importuri şi exporturi de produse agroalimentare s-a dublat față de 2021, arată datele Institutului de Statistică.
Avem cele mai mari dezechilibre tocmai la alimente esențiale, pe care le punem pe masă zilnic. La carne, am adus cu aproape 1 miliard mai mult decât am trimis peste hotare, la fructe diferența este de 730 de milioane de euro, o situație similară întâlnim și la lactate. Iar la legume, importurile sunt cu aproape jumătate de miliard peste cele vândute în afara țării. Dar cel mai mult exportăm produse de morărit. Când tragem linie, rezultă că în cazul produselor agroalimentare am importat cu peste 1 miliard mai mult decât am exportat.
Sursa: News.ro
Etichete: nicolae ciuca, producatori romani, retaileri,
Dată publicare:
24-03-2023 16:55