Magazinele online care apelează la înșelătorii pot primi amenzi de până la 4% din cifra de afaceri
Amenzile pentru magazinele online, care în spatele reclamelor spectaculoase ascund înșelătorii, cresc până la 200.000 de lei.
Mai mult, Guvernul a transpus o directivă europeană prin care sancțiunile cresc până la 4% din cifra de afaceri, dacă au fost afectați de practici incorecte clienții din România și cel puțin încă o țară. Astfel, și consumatorii români vor avea drepturi egale cu cei europeni.
În România sunt magazine online cu sute de angajați și cu cifre de afaceri de zeci de milioane de lei.
Alegeri 2024
20:17
Ludovic Orban se retrage din cursa prezidențială și își anunță susținerea pentru Elena Lasconi. Reacția candidatei USR
19:41
Nicuşor Dan: Ar fi bine să rămână un singur candidat al partidelor de dreapta la prezidenţiale
10:00
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
Dacă, de pildă, ar avea o campanie de reduceri la nivel național și în cel puțin încă o țară, iar reducerile nu ar fi reale, magazinul ar putea fi amendat cu 4% din cifra de afaceri. Sancțiunea ar putea depăși un milion de euro.
Horia Constantinescu, președintele ANPC: „Atât timp cât am campanii care pretind de exemplu că reducerea unui preț e substanțială, iar ulterior se descoperă că aceasta reducere nici măcar nu a existat pentru că produsul e nou intrat pe piață. Da, atât timp cât anvergura este transfrontalieră, se poate lua în calcul o astfel de sancțiune. La nivel transfrontalier, abaterile sunt variate, de la practici comerciale înșelătoare până la informare, abateri în calcularea prețurilor. Livrarea întârziată a unei comenzi nu poate face subeictul unei astfel de sancțiuni”.
Cine ia decizia finală pentru amenda de 4%
Comisarii de pe teren doar vor constata abaterea, însă nu vor avea dreptul să decidă aplicarea acestei amenzi. Decizia finală de sancționare cu 4% din cifra de afaceri se va lua în urma unui vot în cadrul unei comisii speciale.
În plus, dacă până acum magazinele online puteau fi amendate cu maximum 100.000 de lei pentru abateri grave, acum sancțiunea maxima a ajuns la 200.000 de lei. De asemenea, s-a eliminat posibilitatea plății amenzii la jumătate din suma totala, așa cum se întâmplă până acum. Cei sancționați vor plăti amenda integral. Este un pas important în contextul în care piața online a explodat în ultimii cinci ani. În Romania sunt peste 27.000 de magazine online, iar numărul lor crește încontinuu. Anual, românii fac cumpărături online, în medie, de șase miliarde de euro.
Centrului European al Consumatorului, pentru plângeri
Dacă ați cumpărat diverse produse, inclusiv vacanțe, de pe platformele online din străinătate, dar aveți nemulțumiri, puteți să vă adresați Centrului European al Consumatorului.
Mii de români au apelat deja la această instituție și au fost ajutați să își recupereze banii, cele mai multe plângeri fiind pentru pachete care nu au fost livrate, au venit cu mare întărziere ori au avut defecte majore. Peste 80% dintre reclamații au fost soluționate.
Alte mii de plângeri sunt înregistrate și pentru companiile locale de comerț online.
Înainte de a vă comanda ceva de pe internet, ar fi bine să vedeți și recenziile lăsate de alti clienți despre magazinul respectiv și să citiți cu atenție condițiile de retur și garanție. Un lucru important: legea vă permite să returnați în 14 zile un produs cumpărat, indiferent de motiv.