Semnal de alarmă la CFR Călători: Lider sindical - ”Trenurile de navetiști sunt supra-aglomerate și cu 100%”
În plină pandemie, trenurile de navetiști sunt supra-aglomerate și cu 100%, a declarat un lider de sindicat pentru Știrileprotv.ro. Asta în condițiile în care CFR Călători a anulat 35% din trenuri și ar avea de unde să suplimenteze vagoanele, susține el.
UPDATE 11.04.2020
CFR Călători a trimis pe adresa Știrileprotv.ro o serie de precizări cu privire la acuzațiile aduse de liderul de sindicat Grigore Mare, potrivit căruia trenurile de navetiști sunt supra-aglomerate și cu 100%.
CFR Călători susține că acestea reprezintă ”declarații fără dovezi ale unui lider de sindicat”. Compania prezintă, de asemenea, și măsurile luate pentru combaterea pandemiei de coronavirus.
”Salariații ne-au sesizat că trenurile de navetiști sunt supra-aglomerate și cu 100%. Nu vi se pare cam mult? Mergeți să luați un tren spre Roșiori să vedeți cum e”, ne-a declarat Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial (FNFMC).
Iar asta se întâmplă în plină pandemie de coronavirus, în toiul stării de urgență din România și a măsurilor stricte de distanțare socială, necesare limitării răspândirii virusului.
Trenurile supra-aglomerate de navetiști circulă ”mai ales în zonele limitrofe Bucureștiului și ale orașelor mari”, a spus liderul FNFMC.
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial (FNFMC) este cea mai mare mișcare sindicală a căilor ferate din România, cu o reprezentativitate de peste 33% din numărul de angajați.
Reamintim că CFR Călători a anunțat recent că în trenurile sale se va circula pe principiul ”un loc liber, un loc ocupat”, pentru a respecta regulile de distanțare socială.
CFR Călători a anunțat suplimentarea numărului de vagoane pentru trenurile de navetiști
Situația pare de neînțeles pentru liderul de sindicat, în condițiile în care el spune că CFR Călători a suspendat peste 500 din cele 1.700 de trenuri ale sale, ca măsură de combatere a pandemiei, ceea ce ar însemna că are vagoane suficiente la îndemână pentru a le suplimenta pe cele pentru navetiști din regionalele cu probleme.
Pe de altă parte, Dan Costescu, directorul general al CFR Călători, a spus azi pentru News că a suplimentat numărul de vagoane pentru trenurile de navetiști și că nu există în România, la această dată, trenuri aglomerate.
”Unele trenuri InterRegio au opriri suplimentare pentru a prelua şi călătorii din staţiile mai mici. Au fost suplimentate cu vagoane trenurile de navetă pentru a evita aglomeraţia şi pentru a permite accesul în siguranţă al cât mai multor călători în tren”, a afirmat Costescu, pentru sursa citată.
Spusele îi sunt însă contrazise categoric de liderul de sindicat al FNFMC.
”Ei spun că au făcut suplimentări, dar salariații îmi spun că nu este adevărat”, a precizat Grigore Mare pentru Știrileprotv.ro.
”Eu doar am tras un semnal de alarmă, cine e îndreptățit să verifice, să o facă. Dacă directorul general spune că nu e adevărat, atunci nu o fi adevărat, iar salariații spun tâmpenii”, a completat președintele de sindicat.
Mare: ”Goana de a tăia, a tăia, a tăia”
Ministrul Transporturilor a declarat joi că veniturile CFR Călători au scăzut cu 75% din cauza acestor restricții, în timp ce 400 de angajați se află în șomaj tehnic.
Președintele FNFMC spune însă că CFR Călători ”ia în calcul numai vânzările de bilete, nu se gândesc la abonamentele eliberate, la autorizațiile de călătorie care au fost plătite cu un an înainte”.
”Lumea trebuie să se deplaseze la serviciu, sunt foarte mulți oameni care nu au cum să muncească de acasă”, aspect ignorat de autorități, consideră Grigore Mare, care acuză ”goana asta de a tăia, a tăia, a tăia” a guvernanților.
”Dacă tăiem de la CFR Călători, au de suferit și CFR Infrastructură (CFR S.A.), și CFR Marfă, companiile sunt legate ombilical în sistemul feroviar”, explică liderul de sindicat.
Potrivit lui Grigore Mare, din cele 1.700 de trenuri de călători au fost scoase peste 500, ceea ce înseamnă un procent de circa 35% din capacitatea de transport a CFR Călători.
Informațiile despre trenurile aglomerate de călători au fost publicate prima dată de publicația Club Feroviar.
Conform sursei citate, cea mai gravă situație este în regiunea București și mai ales pe traseul București- Roșiori și retur.
Exemple concrete sunt trenurile 9303, 9306, 9001 și 1597/1696 pe relația București – Roșiori și retur, dar și trenul 5010 Buzău – București, pentru a ne referi doar la zona Capitalei.
Dar situația este similară în toate marile regionale, spune Club Feroviar.
CFR Călători: ”Veniturile nu au scăzut pentru că au fost suspendate trenuri”
CFR Călători a transmis la articolul publicat de incont.stirileprotv.ro că scăderea cu 75% a veniturilor companiei nu a fost cauzată de reducerea numărului de trenuri, ci de cea a cererii din partea călătorilor.
Publicăm integral precizarea CFR Călători la articolul menționat:
”Veniturile CFR Călători nu au scăzut pentru că au fost suspendate trenuri. Compania a trebuit să suspende mai multe trenuri deoarece cererea de călătorie pentru acest tip de transport a scăzut în urma intrării în vigoare a ordonanțelor militare pe fondul decretării stării de urgență pentru limitarea răspândirii infecției cu Covid-19 pe teritoriul țării noastre. Așadar, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75% din cauza scăderii cererii de transport ca urmare a aplicării ordonanțelor militare”.
Pierderi prognozate de 400 milioane în martie, înainte de starea de urgență
CFR Călători are peste 13.000 de angajați și este una din companiile mari ale statului, cu pierderi și datorii impresionante.
Societatea a înregistrat în 2019 pierderi de 345 milioane lei, potrivit directorului general Dan Costescu. Compania a raportat venituri totale de 2,27 miliarde de lei și cheltuieli de 2,63 miliarde lei.
Cotescu preciza, în luna februarie a acestui an, că proiectul de buget pentru 2020 al CFR Călători prevedea pierderi de 400 de milioane de lei pentru data de 30 martie și de 603 milioane lei la finalul anului.
În condițiile pandemiei, cifrele vor fi, fără doar și poate, mult mai mari, iar nivelul pierderilor și datoriilor a devenit, practic, incalculabil, dat fiind faptul că nimeni nu știe când va lua sfârșit această criză.
CFR Călători raporta la nivelul anului 2017, ultimul cu astfel de date disponibile, un număr total de 54,3 milioane de călători. Numărul a crescut între timp, în special după eliberarea legitimațiilor gratuite de călătorie pentru studenți.
CFR Călători nu a răspuns solicitărilor privind oferirea unor informații lămuritoare cu privire la aspectele menționate în articol, acestea urmând a fi publicate în momentul furnizării lor.
Sursa: Cristian Anton
Etichete: romania, coronavirus, pandemie, CFR Calatori, aglomeratie, pasageri,
Dată publicare:
10-04-2020 17:42