DNA: Modificarile aduse legislatiei penale favorizeaza persoanele care au savarsit si vor savarsi abuz in serviciu
Prevederile ordonantei de urgenta care modifica legislatia penala favorizeaza atat persoanele care au savarsit fapte de abuz in serviciu, cat si pe cele care de acum inainte vor savarsi astfel de fapte, potrivit unui comunicat al DNA.
"Prevederile ordonantei de urgenta, daca aceasta intra in vigoare, favorizeaza persoanele care de acum inainte vor savarsi fapte de abuz in serviciu - fapte asimilate infractiunilor de coruptie. In plus, de aceste prevederi vor avea de profitat si persoane deja acuzate/trimise in judecata pentru abuz in serviciu. Avand in vedere ca aceste prevederi intra in sfera legii penale mai favorabile, aplicarea lor, chiar si pentru scurt timp, ii va avantaja pe cei deja anchetati sau trimisi in judecata", se arata in comunicatul emis dupa intrunirea Colegiul de conducere al DNA, care a analizat riscurile aparute dupa adoptarea ordonantei de urgenta privind modificarea Codului penal si Codului de procedura penala.
Comunicatul DNA
1. Prin dezincriminare, asa cum este ea reglementata de Ordonanta de Urgenta mentionata, va fi afectata instrumentarea unui mare numar din cele 2.151 de dosare penale aflate in lucru la DNA avand ca obiect infractiunea respectiva; in unele situatii o parte din aceste cauze se vor clasa.
2. Ca urmare a aceleiasi masuri, va fi afectat procesul penal intr-un numar semnificativ de dosare aflate deja in curs de judecare pe rolul instantelor (procesul penal va inceta sau vor fi pronuntate solutii de achitare).
Prevederile care produc impactul cel mai mare se refera la:
- introducerea pragului cantitativ pentru prejudiciu - 200.000 lei - prag sub care orice fapta de abuz in serviciu nu mai poate fi investigata (limita acestui prag a fost stabilita in mod arbitrar, fara a fi justificata in vreun fel, existand posibilitatea sa fie favorizate anumite persoane determinate),
- scaderea termenului de prescriere a faptelor la 5 ani ca urmare a reducerii sanctiunilor pentru abuzul in serviciu (pedeapsa scade nejustificat de mult, de la maximum 7 ani la maximum 3 ani, fara a se preciza care este justificarea).
Pe viitor, prin introducerea in articolul privind infractiunea de abuz in serviciu a alineatului potrivit caruia „Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative.", sunt scutiti de raspundere toti functionarii publici de rang inalt si mediu (parlament, guvern si organe administrative locale) abilitati sa emita, aprobe sau adopte acte normative. Astfel, orice asemenea acte, indiferent de ce prejudicii ar produce, vor putea fi adoptate fara riscul tragerii la raspundere penala a emitentilor.
Solutii preliminare: o evaluare a fiecaruia din cele 2.151 de dosare penale aflate in lucru la DNA si a celor care se afla deja in curs de judecare pe rolul instantelor, pentru a constata in ce masura investigatiile mai pot avea sau nu finalitate, in situatia in care intra in vigoare ordonanta de urgenta.
Sedinta la DNA
Procurorul-sef al Directiei Nationale Anticoruptie, Laura Codruta Kovesi, a convocat miercuri Colegiul de conducere al DNA, pentru a analiza riscurile intrarii in vigoare a modificarilor aduse Codurilor penale, prin ordonantele adoptate de Guvern.
"In cursul zilei de astazi, am convocat Colegiul de conducere al DNA, unde vor participa toti procurorii cu functii de conducere din cadrul structurii centrale, dar am consultat si structura teritoriala, tocmai pentru a analiza riscurile intrarii in vigoare a acestor modificari si efectele directe pe care le vor avea asupra fiecarui dosar. In mare, va pot spune ca, in acest moment, avem in investigare 2.151 de dosare care au ca obiect infractiunea de abuz in serviciu. In ultimii trei ani, au fost trimise in judecata peste 1.170 de persoane fizice si peste 30 de persoane juridice pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu si, extrem de relevant, este ca in aceste dosare in care s-au facut trimiterile in judecata prejudiciile stabilite se ridica la suma de peste un miliard de euro. Riscul de a fi afectate toate aceste dosare se va resimti in momentul in care dispozitiile din aceasta ordonanta vor intra in vigoare", a declarat Kovesi, la Digi 24.
Kovesi a precizat insa ca proiectul transmis in cursul aceleiasi zile spre avizare CSM este mai rau decat cel initial si lipsit de relevanta lupta impotriva coruptiei in Romania.
"Nu pot sa comentez ce efecte vor avea OUG adoptate in aceasta seara intrucat nu le-am citit. (...) In aceasta seara, in jurul orei 19,00, am primit din partea CSM un proiect de OUG de modificare a Codului penal si a Codului de procedura penala pentru a ne exprima punctul de vedere pana dimineata, la ora 9,00. In adresa Ministerului Justitiei catre CSM si care ne-a fost trimisa odata cu proiectul se prevedea ca acesta este trimis cu rugamintea de a fi avizat. Am fost surprinsa sa vad ca acest proiect nu contine observatiile pe care sistemul judiciar, in special DNA, le-a facut la proiectul initial. Mai mult decat atat, nu intelegem de ce este asa de mare urgenta pentru a sta noaptea si a da un punct de vedere pe legi atat de importante cum sunt Codul penal si Codul de procedura penala. (...) Pot sa spun ca acest proiect nou este mai rau decat proiectul initial din perspectiva luptei anticoruptie, practic lipseste de relevanta lupta impotriva coruptiei in Romania daca acest proiect de lege va fi adoptat", a afirmat sefa DNA.
Ea a precizat ca adoptarea acestei ordonante ar favoriza persoanele care de acum incolo vor savarsi infractiunea de abuz in serviciu, mai ales ca faptele care cauzeaza prejudiciu sub 200.000 de lei nu vor putea fi investigate, iar persoanele care le comit nu vor mai putea fi pedepsite.
Kovesi a subliniat ca aceasta OUG favorizeaza si persoanele deja trimise in judecata sau acuzate pentru abuz in serviciu. "Este interesant ca in acest proiect au fost introduse anumite dispozitii pentru a favoriza, pentru a ajuta persoanele care detin functii de conducere atunci cand acestea comit fapte de favorizarea infractorului sau de abuz in serviciu in legatura cu emiterea, aprobarea sau adoptarea unor acte normative. Practic, daca se adopta acte normative prin care se comite prejudiciu sau cu incalcarea legii, acestea nu vor mai putea fi investigate - si aici nu ne referim la acte normative de tipul legi sau OUG, ci la acte normative in sens larg, chiar si la legislatia secundara, respectiv HG, decizii, ordine de ministru care au caracter normativ. Daca acestea se fac cu incalcarea legii si produc prejudicii, ele nu vor mai putea fi investigate si nici pedepsite", a explicat Kovesi.
Guvernul a adoptat, in sedinta de marti, un proiect de lege privind gratierea unor pedepse si a unor masuri educative privative de libertate, a anuntat ministrul Justitiei, Florin Iordache. De asemenea, el a declarat ca s-a adoptat si ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Codului penal si a Codului de procedura penala.
"Cel de-al treilea act normativ pe care l-am adoptat astazi este vorba de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii 296 Cod Penal si a Legii 135 Cod de procedura penala. Practic, prin aceasta ordonanta de urgenta, am facut si am pus in concordanta deciziile Curtii Constitutionale care (...) trebuiau sa fie implementate fie de catre Guvern, fie de catre Parlament", a afirmat Iordache.
Anterior, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, Mariana Ghena, a declarat pentru AGERPRES ca a fost convocata pentru miercuri o sedinta de Plen pentru a discuta un nou proiect de ordonanta de urgenta privind Codul penal si Codul de procedura penala, transmis de Ministerul Justitiei, printre noutati fiind infractiunea pentru favorizarea infractorului si modificari privind abuzul in serviciu.
"A fost trimis un nou proiect astazi dupa-amiaza privind ordonanta de urgenta de modificare a Codului penal si a Codului de procedura penala asupra caruia s-a solicitat avizul CSM. Lecturand continutul proiectului de OUG, noutatile ar fi cele referitoare la infractiunea pentru favorizarea infractorului si cateva modificari cu privire la abuzul in serviciu in ceea ce priveste continutul constitutiv al acestei infractiuni, si cu privire la infractiunea de conflict de interese", a afirmat marti seara, pentru AGERPRES, presedintele Consiliului, Mariana Ghena, inainte de anuntul ministrului Iordache. In cazului conflictului de interese, presedintele CSM a mentionat ca noua reglementare se refera la 'foloase patrimoniale", spre deosebire de anterioara propunere, care stipula "foloase patrimoniale necuvenite".
Sefa CSM a aratat ca sunt modificari la infractiunea de abuz serviciu, respectiv a fost inlocuit alineatul 3 cu un alt text. Noul text prevede ca dispozitiile alin. 1 si 2 de la abuz in serviciu nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative, a mentionat judecatoarea. Potrivit acesteia, o alta completare din noul proiect se refera la renuntarea la textul care prevedea sanctiunea lipsirii denuntului de efectele juridice prevazute de lege. De asemenea, in cazul Codului de procedura penala, art. III alin.1 are un nou continut, referindu-se la faptul ca judecatorul delegat cu executarile penale va sesiza instanta competenta pentru a se stabili incidenta art. 4 sau art. 6 din Codul penal pentru cauzele judecate definitiv.