Probleme în industria mobilei din România. Aproape o mie de angajaţi din piață şi-au pierdut locurile de muncă
Industria mobilei este printre sectoarele cele mai afectate de încetinirea economiei.
Aproape o mie de angajaţi de la mai multe societăţi de profil şi-au pierdut locurile de muncă doar în primele 6 luni ale anului iar producătorii şi reorganizează activitatea pentru că cerere e mică.
Asta şi pentru că preţul mobilei crescuse şi tot mai puţini şi-o doresc ori şi-o permit. Cei din industrie încearcă acum să găsească soluţii pentru a rezista.
O mie de angajaţi au fost concediaţi în prima jumătate a anului iar, în total, 5.000 şi-au pierdut locul de muncă din 2019 și până acum. Tot mai multe societăţi şi-au organizat activitatea, au închis din show-roomuri ori și-au regândit oferta. Și asta pentru că cererea a scăzut.
Aurica Sereny, președintele Asociației Producătorilor de Mobilă: „Toate sectoarele din economie au fost influențate de criza energetică, dar mobila în special de criza materiei prime lemnoase, a prețului care în ultimii 2 - 3 a crescut de 2 - 3 ori față de anii anteriori. Producătorii de mobilă, mulți dintre ei își aduc materialul din import, aducem lemn din altă țară pentru că este mult mai ieftinși atunci înceracă și ei să găsească soluții pentru că mobila să fie competitivă”.
Experţii confirmă că industria mobilei este printre cele mai afectate de încetinirea economiei.
Dragoș Cabat,Analist Economic: ”Tradițional înainte de a începe recesiunea sau momentul în care este o recesiune mai mică sau mare, o încetinire a economiei, industria mobilei, la pachet cu industria construcțiilor cu materiale de construcții sunt primele afectate și cel puternic afectate și își revin ultimele după ce reîncepe ciclul de creștere economică puternică”.
Cum mobila nu se mai află pe lista de cumpărături a multor români, vânzările au scăzut cu peste 50% în primele 6 luni ale acestui an față de aceeași perioadă din 2022.
Bărbat: „Au crescut prețurile la toate. Prioritatea nr 1 pentru mine este ceea ce vedeți... mâncarea. Că fără mâncare nu mai putem să supraviețuim, fără o mobilă, fără un nu știu ce mai putem, dar fără mâncare nu”.
În schimb, prețurile au crescut cu aproape 9% potrivit Institutului Național de Statistică.
Ca să nu piardă clienții unele firme vin cu idei inedite. De pildă, un producător de mobila din București foloseşte tehnologia pentru a atrage oamenii.
Mădălina: „Clienții noștri au acces pe bază de recunoaștere facială, ei pot veni oricând. Odată ce au intrat în showroom au parte de o experiență 100% digitalizată. Își pot proiecta singuri bucătăria, apoi cu ajutorul ochelarilor VR ei pot explora întreaga bucătărie, pot schimba ceea ce nu le place, iar mai poi bucătăria este gata de a fi lansată în producție”.
Lipsa de comenzi a dus și la scăderea producției cu 13%.