Începe o operațiune inginerească nemaivăzută la noi, pe cel mai mare șantier feroviar din țară
Pe cel mai mare șantier feroviar din țară care vizează modernizarea căii ferate Brașov - Sighișoara va începe curând o operațiune inginerească nemaivăzută la noi - săparea unor tuneluri duble cu o lungime record - de 7 și 5 kilometri.
Constructorul a adus primul utilaj de forare, dar ministrul transporturilor amenință că va rezilia contractul, nemulțumit de ritmul lucrărilor. Proiectul este în pericol și pentru că ar putea pierde o parte din finanțare.
La Racoș, în Brașov, a sosit primul utilaj de tip TBM, capabil să sape tuneluri de mari dimensiuni, cu o viteză de 15 metri pe zi.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
O asemenea mașinărie, numită cârtița, costă aproape 18 de milioane de euro. Constructorii așteaptă încă 3 pentru a realiza cele mai lungi tuneluri feroviare din țară.
Sotiris Koropoulis, Manager Proiect: „Vor lucra 6 zile pe săptămâna, 24 de ore pe zi cu echipe specializate. Pentru tunelul de 7 kilometri va dura 18-19 luni și pentru celălalt tunel mai mic de 5km va dura 14-15 luni”.
Problema este că întregul proiect ar trebui finalizat la anul, iar stadiul lucrărilor, începute în 2020, a ajuns abia la 20%. Constructorul este conștient că nu poate încheia lucrările la timp și luptă să obțină o actualizare a prețului.
Bogdan Cozoș, Director de proiecte: „Suntem încă departe de a avea niște prețuri actualizate la zi, cum ar fi și normal”.
Proiectul, care costă peste 1 miliard de euro, este plătit de Uniunea Europeană printr-un program special, care se încheie anul acesta. Autoritățile române trebuie să obțină prelungirea finanțării, operațiune care se anunță dificilă. În fața situației, ministrul transporturilor amenință că va rezilia contractul de execuție, în cazul în care constructorul nu respectă țintele stabilite.
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor: „Problema este că răbdarea s-a cam terminat, Nu le ating, aia e, reziliem”.
Ionuț Ciurea, Director Executiv Asociația Pro Infrastructura: „Este mult mai simplu să ameninți cu rezilierea, să își arăți mușchii, decât să cauți soluții. Într-adevăr, aici soluția nu este simplă”.
Între timp, pe calea ferată Brașov - Sighișoara trenurile circulă cu 40 de kilometri pe oră.
Constructorul estimează că în 2027 lucrările ar putea fi încheiate. Atunci, distanța s-ar putea parcurge într-o oră și jumătate.