Gheata de pe Dunare a blocat 26 de barje, pagubele fiind de 40 de milioane de euro. Operatorii portuari ameninta cu proteste
Armatorii, operatorii portuari si casele de comert cu marfa pe Dunare ameninta cu proteste ample din cauza blocajului creat pe fluviu, in zona Calarasi-Cernavoda.
Mai multe companii au semnat o petitie prin care cer statului roman sa faca ceva. In prezent, zeci de nave sunt prinse in gheata pe o intindere de 120 de kilometri, iar odata cu topirea sloiurilor, risca sa se scufunde.
Armatorii isi evalueaza pierderile la peste 40 de milioane de euro, numai in luna ianuarie. 45 de armatori, operatori portuari dar si reprezentanti ai caselor de comert pe Dunare fac apel catre presedintie, Guvern, Ministerul Transporturilor si administratia fluviala a Dunarii de Jos.
Acestia avertizeaza ca, daca nu se intervine de urgenta in zona Calarasi-Cernavoda, se poate produce un dezastru. In acest moment 26 de barje sunt blocate in gheata.
Paul Ivanov, reprezentant transportatori: "Acest apel poate fi considerat drept o notificare, pentru a se crea cadrul legal in scopul unui proces colectiv."
Reporter: "Am inteles ca luati in calcul si declansarea unor proteste?"
Paul Ivanov: "Proteste in sensul de a trimite un convoi de patru barje - echivalent in camioane pe centura Bucurestiului, pentru a ingreuna traficul."
Dorian Dumitru, director exec AFDJ Galati: "Gheata este din mal in mal. Nu este sparta pentru ca nu s-a intervenit acolo."
Adevarul este ca Administratia Fluviala a Dunarii de Jos, care trebuie sa asigure senalul navigabil, nici nu ar fi avut cu ce sa intervina in zona. Singurele spargatoare de gheata pe care le are in dotare au lucrat pe Dunarea maritima.
Catalin Stanciu, capitanul navei Mercur 306: "Sunt bucati suprapuse de gheata, amestecate cu buzati de copaci cazuti de pe maluri, cioate."
Dumitru Stefan, directorul companie de transport fluvial: "Daca vin blocuri mari de gheata, se formeaza pereti mari de gheata in prova lor, exista riscul sa le scufunde. Sa treaca blocurile de gheata peste ele."
Cel mai grav incident s-a petrecut la sfarsitul lunii ianuarie, cand un impingator si noua barje s-au desfacut pur si simplu iar sloiurile au purtat bucatile in deriva.
Capitanul a reusit sa recupereze doar doua barje. Rusinos este ca doar la noi sunt probleme. Sarbii si ungurii au maruntit sloiurile.