Furnizorii de energie au trimis milioane de facturi greşite la curent şi gaze. Cum știți dacă a fost emisă fără reduceri

Ultima actualizare: 14-01-2022 09:14

Furnizorii de energie au trimis milioane de facturi greşite la curent şi gaze. Unii nu au calculat reducerile stabilite de stat, iar autorităţile fac abia acum verificări.

Ancheta ar putea ajunge la Parchetul General. Responsabilii pregătesc și o ordonanță de urgență, care va interzice ca oamenii care nu au beneficiat de reduceri, deși ar fi trebuit, să fie penalizați ori debranşaţi.

După o adevărată avalanşă de facturi greşite primite de la furnizorii de electricitate şi gaze, autorităţile spun să aşteptăm să fie recalculate.

Virgil Popescu, ministrul Energiei: „Realitatea ne arată că s-au întocmit în mod eronat milioane de facturi.”

Mihai Culeafă, vicepreşedinte ANPC: „Doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preţurilor.”

Dar cum știți dacă factura a fost emisă fără reduceri?

Prima dată, uitaţi-vă la rubrica factură detaliată şi vedeţi care este preţul unitar pe kWh. Dacă este peste 0,37 lei cu tot cu TVA, atunci furnizorul nu a aplicat plafonarea, iar factura NU este corectă.

Verificaţi şi dacă vă încadraţi la compensare - trebuie să aveţi un consum mai mic de 200 de mc, plafonul stabilit pentru luna decembrie. Pentru lunile următoare, plafonul creşte până la 250 de mc.

Pe această factură, de pildă, preţul este de 0,21 lei kWh, iar consumul este de 146 mc. Acest consumator nu se încadrează la plafonare, ci doar la compensare, care apare evidenţiată pe factură. Dacă aveți un consum sub 200 de mc, dar nu apare nicio reducere atunci factura este greșită.

La factura la electricitate, vă uitaţi la preţul unitar - dacă este peste 1 leu pe kwh veţi primi întâi o reducere între preţul din factură şi 1 leu. După care, dacă aveţi un consum de până la 330 Kwh pe lună, mai primiţi o reducere de până la 29 pe kwh. La final, însă, preţul rezultat este de cel mult 0,68 lei.

Dacă aveţi nelămuriri şi nu primiţi explicaţii de la furnizor, vă puteţi adresa Autorităţii de Reglementare. Instiutuţia a deschis și o linie telefonică pentru sprijin. Am sunat şi noi să primim lămuriri pentru o factură la curent.

DISCUŢIE REPORTER-CALL CENTER
Reporter: Am preţ unitar de 0,23 de lei...
Operator: Compensarea se oferă clienţilor cu un preţ mai mare de 0,68 şi plafonarea la un leu, dvs aveţi un tarif mult mai mic, de asta nu beneficiaţi.

Important de ştiut este că, dacă în urma recalculării, aveţi de recuperat o sumă mai mare de 100 de lei, furnizorul de gaze sau de electricitate este obligat să vă dea înapoi banii în termen de 5 zile de la data emiterii facturii. În cazul în care suma de recuperat e mai mică, ea este scăzută din viitoarele facturi. Oricum, aceste facturi vor fi mai mari decât anul trecut şi după recalculări aşa că oamenii sunt nevoiți să aleagă - ori taie din alte cheltuieli pentru a acoperi scumpirea gazelor și a curentului, ori fac economie la încălzire.

Potrivit estimărilor specialiștilor, la un apartament de două camere, cu centrală, reducerea temperaturii în casă cu un grad - de la 23 la 22 de grade, de exemplu - înseamnă o economie de peste 100 de lei. Iar la o locuinţă de 90 de metri pătraţi, de pildă, vorbim deja de peste 200 de lei, la fiecare grad în minus.

 

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO