Fabricile care produc ciment și fier, nevoite să plătească taxa de carbon. Cum va fi achitată

×
Codul embed a fost copiat

Deși materialele de construcții s-au scumpit enorm în ultimii doi ani, este loc de mai mult. Se întâmplă asta pe fondul unor taxe noi, impuse din această lună de Comisia Europeană.

Taxa de carbon va fi plătită de fabricile care produc ciment sau fier, materiale esențiale, în toate lucrările de infrastructură.

Folosite la orice tip de construcție, de la case până la drumuri și autostrăzi, materiile prime precum cimentul, fonta, fierul, oțelul, aluminiul vor fi atent monitorizate de autoritățile europene.

Firmele producătoare aflate în țările non-UE sunt obligate de la începutul lunii octombrie să furnizeze date privind amprenta de carbon pentru produsele vândute.

Taxa de carbon a apărut în contextul în care Uniunea Europeană și-a redus substanțial emisiile interne de gaze cu efect de seră. Așadar, companiile vor fi obligate, într-o primă etapă să monitorizeze și apoi să cumpere certificare pentru a plăti emisiile de dioxid de carbon ce apar în procesul de fabricație sau de transport.

Citește și
taxa auto
Chinul noii taxe auto. Jumatate din soferi vor sta la cozi uriase doar ca sa afle cat au de platit

Taxa de carbon va fi plătită anual

Taxa de carbon va fi plătită anual, în funcție de prețurile de pe piața europeană, care ajung la aproximativ 80 de euro pe tona metrică de carbon. Fiecare stat membru va avea o autoritate vamală responsabilă cu aplicarea noilor reguli.

Alin Mituța, europarlamentar: „Impunem o taxă de ajustare la frontieră pentru acele emisii, pentru acele produse – asta înseamnă că protejăm pe de o parte industria europeană care deja trebuie să plătească acele taxe – dacă doar firmele europene plătesc acea taxă, iar firmele din afara nu plătesc, atunci cele europene vor fi dezavantajate, sau vor dori sa se relocheze. O fabrică de ciment din România, să se ducă în Ucraina”.

În acest moment, produsele europene sunt mai scumpe, în medie, și cu 30 la sută față de cele fabricate în țări precum China, Ucraina sau Turcia. Pentru moment, va exista o perioadă de tranziție, dar apoi firmele vor fi obligate să plătească noile taxe.

Mecanismul a fost criticat de partenerii comerciali ai UE, care susțin că această taxare subminează principiile comerțului liber. În țară, antreprenorii din construcții susțin că noile modificări vor duce la creșterea prețului pentru materialele de construcții.

Ce riscuri există

Cristian Erbașu, preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii:Consecința imediată va fi evident de scumpire pentru că produsele din afara UE reprezintă o alternativă mai ieftină, nu întotdeauna și mai bună, produsele fabricate în UE nu erau neapărat mai scumpe, dar îndeplinind aceste condiții aveau o componentă din preț pentru a respecta regulile de emisie”.

În plus, există riscul ca țările producătoare să-și găsească alte piețe de desfacere, astfel încât să nu fie nevoite să investească în linii noi de producție.

Potrivit INS, în primele șase luni, România a importat cele mai mari cantități de ciment din Ucraina, Turcia și Bulgaria.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
VIDEO Avarie la o fabrică de ciment din Voluntari. Casele au fost acoperite de praf de ciment
VIDEO Avarie la o fabrică de ciment din Voluntari. Casele au fost acoperite de praf de ciment

Poliția Județului Ilfov a fost informată, joi, că o explozie s-a produs la o fabrică de beton din Voluntari. Nu au fost înregistrate victime, însă casele din oraș au fost acoperite de praf de ciment.

Chinul noii taxe auto. Jumatate din soferi vor sta la cozi uriase doar ca sa afle cat au de platit
Chinul noii taxe auto. Jumatate din soferi vor sta la cozi uriase doar ca sa afle cat au de platit

Daca va sperie taxa auto, calcularea ei s-ar putea sa va infioare. Noua lege pentru inmatricularea masinilor se bazeaza doar pe dioxidul de carbon emis, dar jumatate dintre autoturismele de la noi nu au aceasta valoare trecuta in acte.

Respiri, deci platesti. Romanii ar putea plati taxa pe dioxid de carbon
Respiri, deci platesti. Romanii ar putea plati taxa pe dioxid de carbon

Romanii ar putea plati o taxa pentru emisiile de dioxid de carbon rezultate din consumul propriu de gaze, electricitate si transport. Propunerea vine din partea oficialilor Ministerului Economiei si va fi pusa in practica pe termen mediu si lung.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.