Experiment ȘtirileProTV. Cât durează ca un apel să fie preluat de DSP. „Telefonul sună în continuare ocupat”
Deși criza sanitară este cât se poate de reală, iar numărul de noi îmbolnăviri rămâne semnificativ, Direcția de Sănătate Publică, instituția care face anchetele epidemiologice, funcționează la limita de avarie.
Sunt putini angajați, iar unii dintre ei nu au nicio legătură cu meseria și încă își iau notițele pe hârtie.
Secretarul de stat Ionel Oprea, cel care coordonează instituția, a declarat în exclusivitate pentru Știrile Pro Tv că a găsit o structură deprofesionalizată, cu doar opt epidemiologi din 300 de angajați.
Reporter: „Ne punem în pielea unui om care chiar are nevoie de informații în legătură cu infectarea cu SARS COV2. Așa că dam startul unui experiment și vom suna la mai multe Direcții de Sănătate Publică din țară, să vedem dacă ne răspunde cineva și cum reacționează angajații de acolo.”
Am ales, în primă fază, call center-ul DSP București, special deschis săptămână trecută. Autoritățile anunțau că noul dispecerat, cu număr unic, are o capacitate de reacție la 500 de apeluri pe zi și poate fi apelat oricând intre 8:00 și 22:00.
Robot: „Ați sunat la DSP București. Acest număr nu aparține unui serviciu de urgențe medicale”
Reporter: „Mi-au închis. După 5 minute și 23 apelul s-a închis automat.”
În decurs de o oră, echipa noastră a încercat de 3 ori să intre în legătură cu un operator de la noul call center. Nu ne-a răspuns nimeni, iar după 5 minute apelurile s-au închis automat.
Ionel Oprea, secretarul de stat din Ministerul Sănătății care coordonează actitvitatea DSP din Capitală de mai bine de o săptămână, recunoaște că această linie de informare funcționează deficitar.
Ionel Oprea, secterar de stat în Ministerul Sănătății: „A trebuit să instruim din mers personalul care participă acolo, care nu este cu pregătirea corespunzătoare. Avem în acest centru, unde lucrează peste 60 de oameni, în două ture, avem doar un număr de 7-8 epidemiologi”.
În plus, deocamdată angajații iau notițe pe hârtie ca acum douăzeci de ani.
În acest moment, la DSP București lucrează 313 oameni, dintre care 60 sunt la call center, deși ar fi nevoie de cel puțin 100 pentru ca toate apelurile să fie preluate. În condițiile actuale, peste 20% dintre cei care sună nici macar nu apucă să discute cu un operator.
Și autoritățile se plâng de comunicarea greoaie cu DSP București. În Sectorul 6 al Capitalei, de exemplu, șefa Direcției de Comunicare de la Asistență Socială și Protecția Copilului susține că a primit abia după 3 săptămâni rezultatele unor testări. Ca să nu existe riscuri, a decis să-i retesteze pe angajați în altă parte.
Mihaela Drăgoi, șefa Direcției de Comunicare DGASPC Sector 6: „Nu ascundem faptul că relația cu DSP București este cel puțin greoaie."
Ionel Oprea, secterar de stat în Ministerul Sănătății: „Mă străduiesc să introduc un stil de muncă sistematic, planificat , cu un control riguros și managementul riscurilor. Da, greșelile în sănătate pot costa vieți!”
Am continuat experimentul să vedem dacă la alte Direcții de Sănătate Publică angajații sunt mai eficienți.
Robot DSP Bihor: „Linia este momentan ocupată. Vă rugăm, reveniți.”
Reporter: „Am sunat a treia oară în 40 de minute. Telefonul sună în continuare ocupat.”
La Galați, în schimb, funcționarii au răspuns imediat. Operatorul a dorit însă să se informeze înainte de a ne răspunde la întrebări. A revenit rapid cu lămuririle.
Reporter: „Dacă sunt într-un birou cu o persoană confirmată pozitiv cu Covid ce e de făcut?”
DSP Galați: „Lăsați-mi numărul de telefon și vă sun imediat.”
Reporter: „În timp ce vorbeam cu DSP Mehedinți, a sunat de 3 ori DSP Galați.”
DSP Galați: „DSP-ul sunt... Am întrebat. Dumneavoastră trebuie să vă izolați 14 zile, începând de când a ieșit testul... Ieri..."
La Mehedinți și Vaslui au răspuns prompt și au recunoscut că sunt suprasolicitați.
Reporter: „Suntem de la Știrile PRO TV și am sunat la mai multe Direcții de Sănătate Publică. Am vrut să vedem dacă fucționarii ne răspund la telefon. Dumneavoastră ați fost foarte amabilă, ne-ați explicat. Vă mulțumim frumos.”
DSP: „Sună non-stop și dacă sună ocupat înseamnă că se vorbește la el în continuu. Uitați, și acum când vorbesc cu dumneavoastră sună cineva, că se aude în receptor.”
De la București, secretarul de Stat Ionel Oprea insista că digitalizarea este singura soluție pentru ca DSP-urile să facă față. Este însă un proces de durată.