Dezbaterile pe Legile educației s-au împotmolit la religie. Diversitatea și identitatea religioasă au încurcat parlamentarii
Dezbaterea Legii educaţiei în Parlament s-a blocat joi, după doar o oră de discuţii. Mărul discordiei a fost identitatea religioasă în şcolile din România.
La articolul legat de valorile fundamentale ale învățământului, parlamentarii au rescris punctul care definea diversitatea și au înlocuit cuvântul ”identitare” cu ”religioase”.
„Articolul 2: Sistemul preuniversitar are la bază următoarele valori:
b) Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, /RELIGIOASE/ a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective;”
Modificarea a fost votată de câțiva parlamentari PSD și PNL, cunoscuți ca fiind religioși. Unii dintre aceștia ar fi vrut că definiția diversității să dispară cu totul.
Robert Sighiartău, deputat PNL: „Aici e o ordine a valorilor și nu poți să introduci diversitatea în fața respectului, nu mi se pare o valoare fundamentală, care să fie înaintea altora, e una auxiliară.”
Șefa comisiei, deputatul PSD Natalia Intotero, a votat modificarea. Întrebată care sunt consecințele deciziei, a căutat îndelung în textul legii motivarea adusă de cei care au inițiat-o. A fost salvată de un coleg care a luat-o din fața camerelor.
Reporter: O familie care se declară atee nu își va mai putea duce copilul la școală?
Natalia Intotero, deputat PSD, președintele Comisiei de Învățământ: „Este specificat mai departe, inclusiv pe partea de înscriere la cursurile învățământului preuniversitar, sunt specificate mai departe în proiect, încă nu am ajuns la acele articole.”
Cristian Pârvulescu, analist politic: „Eliminarea identității se referă evident atât la persoanele care nu au niciun fel de credință religioasă, la liber cugetători, care chiar dacă sunt ultraminoritari, au aceleași drepturi ca toți ceilalți, căci într-o democrație toți cetățenii sunt egali. Nu există minorități și majorități. Există indivizi, cetățeni, care au drepturi egale. Ce înseamnă până la urmă aceste drepturi religioase, și putem să ajungem l5-a situație în care în virtutea acestei definiții, sunt încălcate drepturi”.
Ștefan Pălărie, senator USR: „În măsura în care se adoptă această diversitate, inclusiv cea religioasă, atunci ar însemna ca din trunchiul comun la religie să poată fi binevenită și religia islamică, budistă, pentru ca toată lumea să aibă egalitate prin acest principiu. Nu știu dacă s-au gândit atât de departe cei care au susținut înfocat acest amendament”
Unul dintre amendamentele solicitate de cele 13 culte din România a fost că dintre principiile care guvernează învățământul să fie eliminată sintagma dogme religioase. Clericii au argumentat că părinţii trebuie să aibă dreptul să-și educe copii potrivit propriilor convingeri, iar aleșii PNL și PSD au adoptat modificarea. Imediat după acest vot, însă, ședința a fost întreruptă de liderul deputaților PSD, care a chemat pe toată lumea la negocieri. Motivul? În textul legii mai apăreau și alte modificări cu puternic conţinut religios.
Legile educației naționale au fost discutate în ultimele trei luni de liderii PNL și PSD, doar că aceștia au lăsat libertatea parlamentarilor să facă modificări, iar aceștia au venit cu propuneri la care șefii de partid nu se așteptau. De aceea, articolele cum ar fi cel legat de introducerea religiei între materiile de examen la Bacalaureat sau posibilitatea cultelor de a înființa școli confesionale vor fi din nou discutate.
Sursa: Pro TV
Etichete: invatamant, religie, diversitate, legile educatiei,
Dată publicare:
20-04-2023 19:17