Ce a apărut în Portul Constanța după atacurile Rusiei de la granița României. FOTO
Două radare de ultimă generaţie, care vor ajuta la monitorizarea traficului maritim pe o rază de cel puţin 12 mile marine, sunt amplasate, joi, pe clădirea Autorităţii Navale Române din Portul Constanţa.
Un alt radar a fost instalat în zona Midia, un al patrulea echipament similar urmând să fie montat şi în zona Agigea.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de ANR, două radare de ultimă generaţie, unul cu funcţie principală şi altul cu funcţie de rezervă, sunt amplasate joi pe clădirea Autorităţii Navale Române. Lucrarea va dura 48 de ore, iar în perioada imediat următoare va fi instalat şi soft-ul ce va permite operaţionalizarea celor două echipamente ce vor ajuta la supravegherea traficului maritim. Un alt radar a fost deja poziţionat în zona Midia, iar zilele următoare şi zona Agigea va dispune de un echipament de acelaşi tip. Cele patru radare, care sunt model Solid State fără magneton, vor ajuta la monitorizarea traficului maritim şi vor permite detecţia şi urmărirea navelor pe o rază de minimum 12 mile marine.
"Nu doar distanţa de operare este singurul element important, ci şi imaginea de o calitate şi claritate superioară pe care aceste radare o vor putea transmite este un criteriu esenţial pentru coordonarea traficului maritim", reiese din comunicat.
Echipamentele au fost achiziţionate prin proiectul "Sistem de informare şi management al traficului maritim costier RO-VTMIS".
În cadrul aceluiaşi program cu finanţare europeană, ANR beneficiază şi de echipamentele de comunicaţie VHF care sunt instalate în toate locaţiile proiectului şi anume Constanţa, Mangalia, Agigea, Midia, Gura Portiţei, Mahmudia, Sulina şi Sf. Gheorghe. Cu ajutorul acestora, Centrul Maritim de Coordonare şi Căpităniile de Port vor putea lua legătura cu navele aflate la o distanţă de până la 30 de mile de coastă. Totodată, vor putea fi preluate apelurile de primejdie, staţiile fiind echipate cu transceiver (emisie/recepţie) cu apel selectiv numeric. Este asigurată veghea în zona A1 conform reglementările IMO.
În următoarea etapă a proiectului vor fi livrate şi celelalte componente de comunicaţie ce vor face ca sistemul costier să devină unul modern şi extrem de eficient din punct de vedere al monitorizării traficului maritim.
"Vorbim despre senzorii meteo pentru cunoaşterea cât mai exactă a situaţiei meteorologice din zonele de interes maxim, camerele video (CCTV), modulul de SAR-POLUARE care are atât o componentă de căutare şi salvare cât şi una de răspuns în cazul unei poluări, cât şi despre restul echipamentelor prevăzute în proiect", se mai spune în comunicat.
Proiectul "Sistem de informare şi management al traficului maritim costier RO-VTMIS" este cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020, Axa Prioritară 2/2,5 "Creşterea gradului de siguranţă şi securitate pe toate modurile de transport şi reducerea impactului transporturilor asupra mediului".
Valoarea totală a proiectului, cu perioada de implementare 19.09.2022 - 31.12.2023, este de 32.672.955,34 lei din care: FEDR - 27.755.828,05 lei; ANR - 4.898.087,29 lei.
"În domeniul siguranţei vieţii omeneşti pe mare şi a protecţiei mediului marin, la nivelul statelor membre UE care au porturi maritime, acolo unde traficul navelor maritime impune, s-a hotărât crearea unui sistem de management al traficului navelor. Acest sistem trebuie să menţină condiţii de siguranţă pentru navă şi echipaj, condiţii de protecţie pentru porturi, infrastructura acestora, a apelor naţionale şi a zonei costiere", conform ANR.