Curtea Constitutionala discuta sesizarea PNL privind decizia Senatului in cazul Sova pe 8 aprilie
Curtea Constitutionala decide pe 8 aprilie daca votul senatorilor care l-a scapat pe Dan Sova de catuse a fost constitutional.
Judecatorii au fost sesizati atat de presedintele Klaus Iohannis cat de liberali. Si sefa DNA, Laura Codruta Kovesi, vrea lamuriri cu privire la modul in care Senatul l-a protejat pe fostul minstru Sova si, sustine Kovesi, a blocat justitia.
Miercuri senatorii au respins cererea procurorilor de a-l aresta pe Dan Sova, folosindu-se de o chichita legislativa: au judecat cazul in baza unei legi, si nu a Constitutiei - asa cum reclama seful statului, liberalii si sefa procurorilor anticoruptie.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Presedintele PMP, Eugen Tomac a anuntat ca va depune o plangere in acest sens la Parchetul General.
PNL a solicitat Curtii Constitutionale sa constate neconstitutionalitatea prevederilor articolului 173 din Regulamentul Senatului, sesizarea fiind transmisa CC in urma deciziei luate in cazul votului dat in 25 martie privind cererea Directiei Nationale Anticoruptie de retinere si arestare a senatorului PSD Dan Sova.
In sesizare, PNL cere Curtii Constitutionale si sa constate incalcarea dispozitiilor articolului 1, alineatul 5 din legea fundamentala, care prevede ca "respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie", de catre conducerea Senatului, ca urmare a refuzului de a constata, in cuprinsul procesului verbal alcatuit dupa votul asupra cererii Ministerului Justitiei privind incuviintarea masurii retinerii si arestarii lui Dan Sova, indeplinirea conditiilor din articolul 76 alineatul 2 din Constitutie.
"Solicitam Curtii Constitutionale sa supuna controlului de constitutionalitate prevederile art. 173 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotararea Senatului nr. 28/2005, potrivit carora in procedura retinerii, arestarii si perchezitiei membrilor acestei Camere, 'Senatul hotaraste asupra cererii cu votul secret al majoritatii membrilor sai ', pe care le apreciem ca fiind in total dezacord cu prevederile art. 76 alin. (2) din legea fundamentala, potrivit carora 'Legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti din fiecare Camera'", a scris PNL in sesizare.
Prim-vicepresedintele Ludovic Orban anunta joi ca sesizarea PNL are peste 40 de semnaturi ale senatorilor liberali. "Sesizarea de neconstitutionalitate pe care o adresam Curtii Constitutionale are practic doua capete de cerere. Primul, cerem neconstitutionalitatea articolului 173 din Regulamentul Camerelor, in care se prevede ca Senatul hotaraste cu votul secret al majoritatii membrilor sai. In al doilea capat de cerere, solicitam CC sa constate neconstitutionalitatea deciziei Senatului privitor la rezultatul votului in cazul Sova si sa decida ca s-a intrunit numarul necesar de voturi pentru aprobarea cererii formulate de ministrul Jusititiei, numar necesar stabilit conform articolului 76 din Constitutia Romaniei, care prevede ca hotararile Parlamentului se adopta cu majoritatea senatorilor si deputatilor prezenti", a explicat Ludovic Orban.
Senatul nu a incuviintat, miercuri, arestarea preventiva a lui Dan Sova, ca urmare a faptului ca nu a fost intrunit votul majoritatii. Din cele 151 de vorturi exprimate in cazul solicitarii vizandu-l pe Dan Sova, au fost inregistrate 79 de optiuni "pentru", 67 "contra", iar cinci voturi au fost anulate. Votul a fost secret, cu bile.
Presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, declara, dupa votul in cazul lui Dan Sova, ca plenul Senatului s-a raportat la Legea 96/2006, precizand ca acest lucru s-a mentionat de doua ori in plen si "nu a existat niciun comentariu".
DNA a cerut incuviintarea retinerii si arestarii senatorului PSD Dan Sova in dosarul in care este urmarit penal pentru trei fapte de complicitate la abuz in serviciu, cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul, dupa ce in perioada 2007-2008 firma "Sova si Asociatii" a incheiat trei contracte de asistenta juridica cu complexurile Turceni si Rovinari, in urma carora acestea ar fi fost prejudiciate cu aproape 3,5 milioane de lei.
Curtea Constitutionala va discuta, tot in 22 aprilie, si cererea presedintelui Klaus Iohannis de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Ministerul Public si Parlament, seful statului aratand ca atitudinea legislativului in cazuri precum cel al lui Dan Sova a condus la un blocaj institutional.
Seful statului solicita Curtii Constitutionale sa constate existenta unui conflict juridic de natura constituționala intre Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casație și Justiție și Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, si Parlamentul Romaniei, respectiv Camera Deputaților și Senatul, pe de alta parte, "ca urmare a omisiunii Parlamentului de a pune in acord dispozițiile legale cu Constituția in ceea ce privește majoritatea necesara adoptarii hotararilor de incuviințare a cererilor de reținere/arestare a unui deputat/senator, cu consecința blocarii activitații puterii judecatorești".
Pe de alta parte, APADOR-CH a cerut Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala in privinta articolului 24 din Legea 96/2006 privind Statutul senatorilor si deputatilor, invocat de senatori pentru a justifica lipsa voturilor necesare pentru ridicarea imunitatii lui Dan Sova.
Conform articolului 24 din Statutul deputatilor si al senatorilor, in cazul unei cereri de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului, "Camera hotaraste asupra cererii cu votul secret al majoritatii membrilor sai". Aceast articol contrazice articolul 76 alineatele 1 si 2 din Constitutia Romaniei, care prevad ca "legile organice si hotararile privind regulamentele camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei camere" si respectiv ca "legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti din fiecare Camera", potrivit APADOR-CH.