Cum au fost păcăliți cei doi bărbați din Buzău de „angajatul” de la Bursa de Valori. Avertismentul experților
Escrocii și-au rafinat metodele de înșelăciune. Au început să folosească aplicații prin care controlează telefoanele cu care mulți ne accesăm conturile bancare.
Folosesc mai întâi așa-numita metodă de „spoofing” prin care ne apelează de pe numere chipurile ale unor instituții și ne conving să instalăm un soft care le deschide ușa către toate datele noaste. Doi barbați din Buzău au rămas în acest fel fără căteva zeci de mii de euro.
Marius Șerban susține că a pierdut peste 30.000 de euro după ce și-a instalat pe telefon o aplicație în urma unei discuții pe care a avut-o telefonic cu cineva care s-a prezentat drept reprezentant al Bursei de Valori București. Apelul i s-a părut credibil pentru că cel care l-a sunat ar fi avut informații despre acțiunile pe care el le deține la mai multe companii.
Marius Șerban, păgubit: „Au preluat controlul telefonului și au făcut tranzacții. Am constatat că mi se luase deja aproape o sută de mii din cont”.
Bărbatul spune că, în momentul în care a văzut că încep să îi dispară banii, ar fi încercat să ia legătură cu banca unde avea conturile. Cum escrocii aveau însă acces la telefonului lui au văzut ce vrea să facă și în acel moment l-au contactat din nou.
De această dată s-au dat drept reprezentanți ai băncii și - ca să pară credibili - au folosit un număr clonat al unității bancare.
A pățit la fel și Moise Rusu.
Moise Rusu, păgubit: „Mi s-au mai cerut niște date de identificare cu procedurile respective care sunt alte băncii, timp în care am rugat pe un prieten de-al meu să verifice numărul, într-adevăr era de la call-center. S-au făcut patru tranzacții pe contul meu, multiple sume de 49.000 de lei.”
Ce spun reprezentanții Bursei de Valori București
În urma acestor cazuri, Bursa de Valori București a atras atenția că instituția nu solicită date cu caracter personal și nici instalarea unor aplicații pentru telefoanele mobile în scopul obținerii unor sume de bani sau realizării oricăror tipuri de tranzacțîi.
Cei doi bărbați, care nu ar fi singurele victimele ale acestui tip de escrocherie, au depus plângeri la Poliție.
Șansele ca ei să își mai recupereze banii sunt mici pentru că „transferurile au fost autorizate de către victime”, după cum se arată într-un punct de vedere al băncii unde aceștia aveau conturile.
Bogdan Mursa este specialist în tehnologia informației. El a explicat pentru Știrile ProTV metoda prin care escrocii capătă acces la telefoanele noastre prin intermediul unor instrumente de administrare la distanță a dispozitivelor de tipul „AnyDesk”.
Bogdan Mursa, specialist IT: „Sunt create pentru a te putea conecta la un device de la distanță și să controlezi diferite acțiuni pe dispozitivele respective,. Ca o analogie perfectă este a da adresa ta fizică de la apartament, persoana respectivă se prezintă la adresa pe care ai partajat-o, iar apoi tu ești persoana care îi deschide ușa și o lași în interior.”
Ce puteți face în momentul în care totuși ați înstalat o astfel de aplicație? Dezactivați, în primul rând, conexiunea la internet, apoi dezinstalați aplicația și mergeți cu telefonul la un specialist, să îl verifice de alte aplicații pe care le-ar fi putut instala escrocii.