Cum a reușit un avion să taie „aripile” Romaero. De cine depinde soarta companiei cu datorii de 700 de milioane de lei
Romaero, compania aerospațială strategică a statului, a fost obligată de judecătorii Curții de Apel București să îi plătească unui om de afaceri despăgubiri de aproape 17 milioane de dolari.
S-a ajuns aici, după ce un avion Boeing, care trebuia modernizat pe platforma din Băneasa, nu se va mai ridica de la sol niciodată, pentru că experții nu au avizat transformările.
După cinci ani și jumătate de dezbateri, Curtea de Apel București a obligat Romaero să îi plătească omului de afaceri aproape 17 milioane de dolari. Respectivul nu a putut să folosească Boeingul 737-200 a cărui reconfigurare a început în 2007 și a durat 6 ani.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Aeronava care are 43 de ani și este înmatriculată în Statele Unite a fost cumpărată pentru un milion 200.000 de euro.
Proprietarul a dus-o la Romaero, companie strategică a statului, ca să o transforme.
Avionul a fost vopsit, iar în interior au apărut fotolii, mese, dar și o bucătărie cu instalații aurite.
Doar că americanii de la Boeing nu și-au dat avizul pentru modernizare, așa că aparatul nu a mai avut voie să se ridice de la sol.
Printre clienții interesați să zboare cu Boeingul 737 ar fi fost Cristi Borcea și fotbaliștii de la Dinamo București.
„Valoarea despăgubirilor în acest proces depășește cifra de afaceri”
Vlad Mihalache, avocatul omului de afaceri Cristian Sindie: „Romaero trebuia să efectueze lucrări de întreținere, reparații și modernizare a interiorului unei aeronave, evident că avea și un termen-limită pentru realizarea acestor lucrări. Nu doar că nu a respectat termenul-limită și nu a trasnmis dcumentele care se emit în mod uzual la finalizarea lucrărilor la o aeronavă, dar nici măcar nu a deținut certificările pentru repunerea aeronavei în zbor. Aeronavei i-au expirat toate controalele periodice, ea în prezent nu mai are nicio valoare și nu mai poate fi folosită”.
La rândul lor, cei de la Romaero au pretins în instanță plata taxelor de parcare.
Cornelia Năstase, fost director economic Romaero: „Valoarea despăgubirilor în acest proces depășește cifra de afaceri, iar Romaero este deja o companie aflată în proces de reorganizare, o societate care înregistrează istoric datorii foarte mari și care în ultimii ani a tot pierdut contracte cu clienții, a tot mers din ce în ce mai prost, în ultimele luni s-au scos la vânzare și active. Deci nu știu dacă mai e discuție de insolvență sau e un caz de faliment pentru că resursele financiare ale companiei clar nu vor putea acoperi aceste despăgubiri”.
Romaero înregistrează acum datorii de peste 700 de milioane de lei, inclusiv restanțe la salarii către angajați pe ultimele patru luni.
Soarta companiei Romaero depinde, de-acum, doar de instanța supremă. Iar un eventual verdict defavorabil ar putea duce compania mai aproape de faliment, pentru că în conturi nu există disponibilă o sumă atât de mare.
Așa că, foarte probabil două dintre hangarele de pe platforma din vecinătatea aeroportului Băneasa ar putea ajunge în proprietatea omului de afaceri care a pierdut avionul Boeing 737-200. Asta în timp ce al treilea hangar ar fi ajuns deja în proprietatea Hidroelectrica în contul datoriilor la energie.