Cum a fost România păcălită la autostrăzi: ”Pentru măgăriile astea nu plătește nimeni?”
Premierul Ludovic Orban a cerut, miercuri, ministrului Transportului, Lucian Bode, să pregătească un raport complet privind situația scandaloasă a Lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, care aproape că a declanșat un conflict diplomatic cu Spania.
Este vorba despre contractul pentru lotul 3 Lugoj-Deva, care a fost reziliat în august 2019 de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a afirmat la acea vreme că pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, deşi încă nu se circulă, au apărut numeroase fisuri.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
CITIȚI ȘI: O fisură de 15 metri a apărut pe autostrada Lugoj-Deva
Ulterior, conflictul a ajuns și la Uniunea Europeană, după ce constructorul spaniol s-a plâns la Comisia Europeană.
Orban: Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia nu plătește nimeni?
Acum, premierul Ludovic Orban cere ca toate detaliile acestui caz să fie puse la dispoziția Parchetului General:
”Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe Lotul 3 nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare.” - a spus șeful Executivului.
Ministrul Transporturilor Lucian Bode: ”Categoric, suntem în instanță pe Lotul 3. Vă referiți la cei 21 de kilometri, constructorul spaniol. Bineînțeles.”
Orban este de părere că a fost vorba despre un ”aranjament” între managementul companiei și constructor, astfel încât România să fie păgubită.
Premierul Ludovic Orban: ”Acolo a fost cu siguranță un aranjament între managementul companiei și constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei ca să câștige. Pentru că acolo lucrurile sar în ochi. Lipsa de apărare ... Toate astea trebuie sancționate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo e de Parchet, nu e de .. trebuie să ne și apărăm, să încercăm să câștigăm, dar acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu ață albă.”
România a pierdut la Curtea de Arbitraj de la Paris pentru că statul român nu s-a apărat
În replică, ministrul Transporturilor Lucian Bode a declarat că România a pierdut la Curtea de Arbitraj Internațional de la Paris pentru că statul român nu s-a apărat.
”La Paris, la Curtea de Arbitraj de la Paris, am pierdut pentru că statul român, prin instituțiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu mergi și să nu accesezi proba cu martori. Statul român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente. Și, în final, am aflat acum, pentru că anul trecut în august au rămas în pronunțare, cei de la Curtea de Arbitraj, și s-au pronunțat acum, s-a publicat în aprilie 2020 s-a publicat hotărârea.” - a spus Bode.
Prin urmare, premierul Ludovic Orban a cerut să fie efectuat un control complet în acest caz, iar ”toate deciziile în defavoarea statului român” să fie trimise la Parchetul General.
”Deci aici pe mine mă interesează să efectuați un control, și toate rezultatele privind toate ilegalitățile și toate, cum să spun, deciziile în defavoarea statului român să fie cuprinse acolo și trimise la Parchet. Nu vom accepta să pierdem bani din cauza ticăloșiei unora care au alte interese decât să construiască autostrăzi” - a mai spus premierul Orban.
Constructorul spaniol: ”Ceea ni s-a întâmplat aici nu ni s-a mai întâmplat în nicio ţară”
În 2019, după rezilierea contractului, au început să curgă acuzațiile între cele 2 părți.
Fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc a spus despre constructorul spaniol că a început, prin presă, “o presiune” vizavi de minister şi de CNAIR. În opinia fostului ministru, constructorul este “mai mult decât vinovat”, “minte” şi “dezinformează” şi “investeşte banii în mass media românească ca să denatureze adevărul” vizavi de acest lot de autostradă.
“Ei credeau că aici e un sat fără câini. Ai venit, mai vii cu un ambasador, mai faci puţin scandal şi, gata, toată lumea face un pas înapoi. Nu, România nu este o ţară în care fiecare face ce vrea. Cât timp sunt ministrul Transporturilor, mă asigur că la lucrările care se fac se respectă termenele şi calitatea”, a spus Răzvan Cuc.
În replică, spaniolii au afirmat că ceea ce li s-a întâmplat în România nu au mai pățit nicăieri.
“Trebuie să vă spun, din păcate, că ceea ni s-a întâmplat aici nu ni s-a mai întâmplat în nicio ţară. Cu lucrarea terminată, se reziliază contractul”, a spus Fernando Lana Hernandez.