Cum a devenit TAROM rușinea națională. Statul a dat 200 de milioane de euro degeaba. Experții spun că trebuia închisă de mult
Din mândria națională, TAROM a devenit rușinea națională, spun astăzi analiștii dar și pasagerii nemulțumiți de serviciile tot mai slabe oferite de o vreme de operatorul aerian.
Compania este de 16 ani o gaură neagră în care se scurg bani cu nemiluita, pentru a fi ținută artificial pe linia de plutire. De multă vreme zboară doar pe pierdere, și judecând după actualele standarde în domeniu, mulţi experţi consideră că ar fi trebuit să fie închisă demult sau reorganizata din temelii.
Compania TAROM nu mai este pe profit din 2007, când pe piață a intrat Wizz Air, iar Blue Air și-a extins operațiunile tocmai pentru a concura compania de stat.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De atunci, an după an, pierderile raportate au fost tot mai mari, deși concurența făcea profit. În ciuda înrăutățirii situației, TAROM nu s-a adaptat noilor condiții de piață. Lipsa unei strategii pe termen lung dar și a unei conduceri stabile care să o implementeze, personalul administrativ numeros dar ineficient, flota pestriță și neadaptarea la competiție au îngropat până la urmă compania națională în datorii.
Christian Năsulea, economist: „Dacă e să ne uităm strict la argumente de natură economică, noi nu știu dacă ar trebui să avem o linie aeriană națională, pentru că, evident, nu ne pricepem sau practic instituțiile care sunt menite să gestioneze această activitate, să asigure resursele sau să ia decizii în așa fel încât să poată să funcționeze o companie aeriană de stat, și-au dovedit la noi în țară, de-a lungul timpului, în repetate rânduri, incapacitatea de a face acest lucru eficient.”
Falimentul a pândit compania de stat în ultimul deceniu, dar de fiecare dată a fost salvată de către Guvern. Peste 200 de milioane de euro a băgat statul în TAROM în ultimii ani, dar nu toate aceste ajutoare au fost aprobate de Comisia Europeană.
Bruxelles-ul și-a dat acordul de-abia anul acesta pe un plan de restructurare depus din 2021, care a fost revizuit de mai multe ori. 95 de milioane de euro este valoarea ajutorului aprobat, dar pentru acești bani TAROM trebuie să se reformeze din temelii.
Au fost tăiate rutele neprofitabile, au fost făcute concedieri, au fost închise agenții fizice de vânzare a biletelor și s-a renunțat la avioanele vechi. Astfel, TAROM a renunțat la zboruri spre destinaţii importante ca Viena ori Munchen. În curând, va vinde şi drepturile de operare pentru Londra, tot pentru a face rost de bani.
Prin planul de restructurare aprobat la nivel european au fost identificate și găurile negre: decizii greșite privind înființarea unor rute spre destinații pentru care nu există cerere, în detrimentul zborurilor căutate de pasageri, personal numeros și slab pregătit, avioane care consumă mulți bani, în loc să-i producă, și implicarea excesivă a politicului.
Eliminarea acestor nereguli a fost prima condiție pentru ajutor. A doua condiție pentru primirea banilor este ca TAROM să devină profitabilă din 2024, sau cel mai târziu 2025. În caz contrar, societatea riscă să fie închisă sau privatizată.
În 2022, ultimul an pentru care există situația financiară depusă, TAROM a înregistrat venituri totale de 1,482 miliarde de lei, dar în final nu a mai rămas niciun ban, ba, mai mult, s-au înregistrat pierderi de 274 de milioane de lei.
Numărul mediu de angajaţi era 1.182. În prezent, compania are o flotă compusă din 18 aeronave de diferite tipuri, și se chinuie de mulți ani să facă o uniformizare pentru a ajunge să opereze un singur tip de avion.