Cum a devenit TAROM rușinea națională. Statul a dat 200 de milioane de euro degeaba. Experții spun că trebuia închisă de mult

×
Codul embed a fost copiat

Din mândria națională, TAROM a devenit rușinea națională, spun astăzi analiștii dar și pasagerii nemulțumiți de serviciile tot mai slabe oferite de o vreme de operatorul aerian.

Compania este de 16 ani o gaură neagră în care se scurg bani cu nemiluita, pentru a fi ținută artificial pe linia de plutire. De multă vreme zboară doar pe pierdere, și judecând după actualele standarde în domeniu, mulţi experţi consideră că ar fi trebuit să fie închisă demult sau reorganizata din temelii.

Compania TAROM nu mai este pe profit din 2007, când pe piață a intrat Wizz Air, iar Blue Air și-a extins operațiunile tocmai pentru a concura compania de stat.

De atunci, an după an, pierderile raportate au fost tot mai mari, deși concurența făcea profit. În ciuda înrăutățirii situației, TAROM nu s-a adaptat noilor condiții de piață. Lipsa unei strategii pe termen lung dar și a unei conduceri stabile care să o implementeze, personalul administrativ numeros dar ineficient, flota pestriță și neadaptarea la competiție au îngropat până la urmă compania națională în datorii.

Christian Năsulea, economist: „Dacă e să ne uităm strict la argumente de natură economică, noi nu știu dacă ar trebui să avem o linie aeriană națională, pentru că, evident, nu ne pricepem sau practic instituțiile care sunt menite să gestioneze această activitate, să asigure resursele sau să ia decizii în așa fel încât să poată să funcționeze o companie aeriană de stat, și-au dovedit la noi în țară, de-a lungul timpului, în repetate rânduri, incapacitatea de a face acest lucru eficient.”

Citește și
Tarom
Anunțul făcut de TAROM după ce aproape toate cursele de luni au fost anulate. Măsura categorică luată în calcul de șefi
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Falimentul a pândit compania de stat în ultimul deceniu, dar de fiecare dată a fost salvată de către Guvern. Peste 200 de milioane de euro a băgat statul în TAROM în ultimii ani, dar nu toate aceste ajutoare au fost aprobate de Comisia Europeană.

Bruxelles-ul și-a dat acordul de-abia anul acesta pe un plan de restructurare depus din 2021, care a fost revizuit de mai multe ori. 95 de milioane de euro este valoarea ajutorului aprobat, dar pentru acești bani TAROM trebuie să se reformeze din temelii.

Au fost tăiate rutele neprofitabile, au fost făcute concedieri, au fost închise agenții fizice de vânzare a biletelor și s-a renunțat la avioanele vechi. Astfel, TAROM a renunțat la zboruri spre destinaţii importante ca Viena ori Munchen. În curând, va vinde şi drepturile de operare pentru Londra, tot pentru a face rost de bani.

Prin planul de restructurare aprobat la nivel european au fost identificate și găurile negre: decizii greșite privind înființarea unor rute spre destinații pentru care nu există cerere, în detrimentul zborurilor căutate de pasageri, personal numeros și slab pregătit, avioane care consumă mulți bani, în loc să-i producă, și implicarea excesivă a politicului.

Eliminarea acestor nereguli a fost prima condiție pentru ajutor. A doua condiție pentru primirea banilor este ca TAROM să devină profitabilă din 2024, sau cel mai târziu 2025. În caz contrar, societatea riscă să fie închisă sau privatizată.

În 2022, ultimul an pentru care există situația financiară depusă, TAROM a înregistrat venituri totale de 1,482 miliarde de lei, dar în final nu a mai rămas niciun ban, ba, mai mult, s-au înregistrat pierderi de 274 de milioane de lei.

Numărul mediu de angajaţi era 1.182. În prezent, compania are o flotă compusă din 18 aeronave de diferite tipuri, și se chinuie de mulți ani să facă o uniformizare pentru a ajunge să opereze un singur tip de avion.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Lista completă a curselor anulate de TAROM, după ce 30 de piloți s-au declarat inapți de zbor
Lista completă a curselor anulate de TAROM, după ce 30 de piloți s-au declarat inapți de zbor

TAROM a anulat, inițial, zece curse, luni, după ce 29 de piloți și copiloți au anunțat subit că nu sunt apți de zbor. Spre după amiază, numărul curselor anulate s-a dublat. Toți piloții au invocat motive de sănătate.

Anunțul făcut de TAROM după ce aproape toate cursele de luni au fost anulate. Măsura categorică luată în calcul de șefi
Anunțul făcut de TAROM după ce aproape toate cursele de luni au fost anulate. Măsura categorică luată în calcul de șefi

TAROM a anulat, inițial, zece curse, luni, după ce 29 de piloți și copiloți au anunțat subit că nu sunt apți de zbor. Au invocat motive de sănătate. Ulterior numărul curselor anulate a ajuns la 25, după-amiază.

Blocajul de la TAROM este o grevă a piloților, care cer salarii mai mari. Cât câștigă un pilot la compania aeriană de stat
Blocajul de la TAROM este o grevă a piloților, care cer salarii mai mari. Cât câștigă un pilot la compania aeriană de stat

Anularea curselor TAROM de luni reprezintă, de fapt, o grevă a piloților și copiloților, care cer salarii mai mari. Anul trecut, un copilot era plătit cu 2-3.000 de euro, în timp ce salariul unui pilot TAROM pornea de la 6.000 de euro net/lună.  

Delegația României pentru summitul NATO de la Washington a plecat cu un avion militar, după ce TAROM și-a anulat cursele
Delegația României pentru summitul NATO de la Washington a plecat cu un avion militar, după ce TAROM și-a anulat cursele

Delegaţia României care urmează să participe la summitul NATO de la Washington a plecat din ţară cu un avion militar din cauza anulării mai multor curse TAROM.

Ce au spus pasagerii când au aflat că TAROM și-a anulat cursele. „Știi reacția aia când îți dai cu ciocanul peste deget?”
Ce au spus pasagerii când au aflat că TAROM și-a anulat cursele. „Știi reacția aia când îți dai cu ciocanul peste deget?”

TAROM a anulat zece curse luni, după ce peste 20 de piloți și copiloți au anunțat că nu sunt apți de zbor. Compania aeriană a precizat că va informa pasagerii cu privire la reprogramarea zborului sau rambursarea banilor.  

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.