Compania JetFly, bănuită că ar fi livrat Armatei Române kerosen neconform. Procurorii DIICOT investighează cazul
În plin război la graniță, procurorii DIICOT investighează în premieră un caz de înșelăciune și diversiune la Forțele Aeriene Române.
Bănuiesc că mai multe avioane MIG 21 Lancer s-ar fi defectat din pricina kerosenului de proastă calitate, livrat de un furnizor. Acesta din urmă, respinge acuzațiile și afirmă că niciun gram de combustibil turbo-reactor nu intră în rezervoarele avioanelor de vânătoare, fără o analiză prealabilă în laboratoarele militare.
Compania JetFly, bănuită că ar fi livrat Armatei Române kerosen neconform
Fostul furnizor de kerosen pentru avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene Române, compania JetFly, este bănuit că ar fi livrat Armatei kerosen neconform. Combustibilul, importat din Grecia și Turcia, susțin procurorii DIICOT, nu ar fi îndeplinit caracteristicile necesare, iar acest lucru ar fi provocat stricăciuni unor avioane MIG 21 LanceR. Procurorii își sprijină acuzațiile și pe rapoarte de încercare sau de constatare tehnico-științifică. Ba chiar spun că furnizorul ar fi falsificat documente legate de calitatea kerosenului.
„Aeronavele militare de luptă, care au suferit serioase degradări din cauză alimentării cu un combustibil turboreactor de aviație necorespunzător, reprezintă bunuri de interes strategic, a căror avariere a constituit o amenințare la adresa securității naționale și capacității de apărare a țării, cu atât mai mult cu cât este de notorietate că, în cadrul Alianței Nord-Atlantice, România și-a asumat asigurarea securității flancului estic al NATO”, spune DIICOT.
Cel puțin două MIG-uri, oprite la sol
Cel puțin două MIG-uri ar fi fost oprite la sol din misiunile de poliție aeriană și ar fi ajuns la reparații la Aerostar Bacău, companie care susține că de vină ar fi kerosenul neconform.
Așa că, procurorii DIICOT, au pus sub acuzare pentru înșelăciune și acte de diversiune mai multe persoane implicate în aceste livrări de kerosen către bazele aeriene militare, între care și șefii companiei. Ei resping acuzațiile și afirmă că în nicio bază aeriană militară din România nu intră kerosen pentru avioane de luptă, fără o dublă verificare de laborator. Primele probe se iau din depozitele furnizorului, iar următoarele din tancurile de transport.
Dan Berendel, proprietarul furnizorului de kerosen: „În acel laborator, în timpul în care se efectuează această analiză, este trecută prin mâinile a zeci de oameni. Adică nu există dubiu. Presupunând că nu ar fi conform, Forțele Aeriene are dreptul să refuze marfa”.
În timpul cercetărilor, procurorii au cerut și mandate de arestare preventivă, mai ales că, susțin ei, armata ar fi suferit pagube de peste șase milioane și jumătate de euro. Judecătorii nu au fost, însă de acord.
Armata s-a constituit parte civilă în acest dosar, pe motiv că o parte din kerosen era neconform, și astfel a fost încălcată înțelegerea, dar și din pricina unor întârzieri repetate la livrare. De altfel, acordul cadru încheiat între Armată și JetFly a fost reziliat înainte de finalizarea lui. Judecătorii mențin sechestrele asigurătorii pe proprietățile suspecților pentru a acoperi, eventual, presupusa pagubă suferită de aviația militară română.
Procurorii DIICOT susțin că ancheta este încă în desfășurare
După aproape doi ani de cercetări, procurorii DIICOT susțin că ancheta este încă în desfășurare, că este departe de o eventuală trimitere în judecată și, afirmă surse apropiate de anchetă, soarta celor acuzați nu doar de înșelăciune, ci și de diversiune, depinde în mare măsură de răspunsuri așteptate din state terțe, acolo unde investigatorii din România au formulat cereri de comisii rogatorii.
Partronul firmei acuzate, Dan Berendel, susține că este nevinovat și că nu a înșelat Forțele Aeriene. El a mai fost inculpat într-un alt dosar, alături de fostul deputat PSD, Sebastian Ghiță. Au fost judecați timp de 14 ani, între 2002 și 2016, până când acuzațiile s-au prescris.