MApN: Activităţile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR au fost suspendate
Avioanele de vânătoare Mig 21 Lancer din dotarea Forţelor Aeriene Române nu mai zboară de vineri. Și nu se știe dacă se vor mai ridica de la sol.
Decizia a fost luată chiar de şeful Armatei Române, după numeroasele incidente în care au fost implicate aparatele de zbor, soldate cu moartea a 11 piloţi. Ultimul Mig s-a prăbușit pe 2 martie la Constanţa și imediat după el a căzut un elicopter care plecase în căutarea lui. 8 oameni și-au pierdut viața doar în acea zi neagră.
Avioanele de vânătoare MiG, de producție sovietică au intrat în serviciul forțelor aeriene române începând cu anul 1962. Timp de 20 de ani, România a cumpărat peste 400 de aeronave în 5 variante difierite, ultimele în 1982. 10 ani mai târziu, a început un program de modernizare a acestor avioane care s-au numit LanceR. Dar din cauza vechimii, avioanele au început să cadă. Aproape în fiecare an s-a prăbușit câte unul.
Ultimul MIG 21 a căzut luna trecută în timpul unei misiuni de patrulare deasupra Dobogrei. Iar pe 12 aprilie alt MiG a avut probleme tehnice după ce a decolat tot de la baza militara Mihail Kogălniceanu din Constanța.
De acum, batrânele avioane de vânatoare vor ramâne la sol. Comunicatul Ministerului Apărării precizează că măsura a fost luată pentru a preveni alte accidente și că s-a accelerat procesul de achiziție de alte avioane f16 de la armata Norvegiei.
Prin ordin al șefului Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu, activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost suspendate, începând de vineri, 15 aprilie.
Măsura a fost luată având în vedere incidența considerabilă a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării aeronavelor MiG-21 LanceR, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse, în scopul îmbunătățirii siguranței aeronautice și pentru prevenirea producerii evenimentelor și accidentelor de aviație prin reducerea riscurilor asociate defecțiunilor tehnice.
„La un moment dat, zborurile cu Mig21 trebuie reluate. Asta pentru că să presupunem că mâine ar veni cele 32 de F16, România are nevoie de timp ca să-și pregătească piloții. În opinia mea, în acest moment, România nu își permite să oprească definitiv zborul cu Mig”, a declarat Nicu Fălcoi, deputat USR și fost pilot militar.
Ion Breazu a zburat 12 ani cu MIG-ul și este unul dintre cei mai experimentați piloți de vânătoare din armata română. Nu a fost surprins de anunț.
Pilot de vânătoare: În decolare, avionul cu forțaj, migul asta 21, consuma 200 de litri pe minut. A ieșit la pensie ce să mai. Și-a făcut datoria.
Reporter: Nu mai poate fi întreținut cu piese?
Pilot: Poate, dar te cârpești.
Până când Armata va cumpăra încă 32 de avioane F16 de la Norvegia, spațiul nostru aerian este păzit cu cele 12 aeronave F16 cumparate din Portugalia la care se alătură aeronavele aliaților NATO. Acum la misiunile noastre de poliție aeriană participă 4 aeronave typhoon britanice, 8 avioane F16 americane și încă 8 aeronave Eurofighter italiene
"În ultima vreme au fost accidente, avem mici semne de defecţiuni care nu au produs accidente, dar sunt semne care au apărut destul de des. (...) Vreau să vă spun că nu este vorba, sigur, nu le trecem la fier vechi, MiG-urile trec în conservare, piloţii pe care îi avem, o parte din ei, sigur că vor fi reprofesionalizaţi pentru zona F16 sau alte misiuni în zona aceasta, a aviaţiei. MiG-urile pe care le avem funcţionale o să rămână în dotarea Armatei, dar în acest moment consideră comandamentul Armatei că este necesar să fie oprite de la zbor, să nu avem accidente în viitor. Aceasta este hotărârea cea mai importantă. Vreau să spun că acest lucru nu afectează capacitatea noastră de apărare aeriană în acest moment (...). Ne-am gândit în primul rând la siguranţa piloţilor", a spus Dîncu.
Potrivit ministrului, ar fi vorba despre 26 de aparate de zbor de acest tip, care vor trece în conservare.