Dîncu: Nu este o scoatere definitivă din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR, ci o suspendare temporară a zborurilor
Ministrul Vasile Dîncu a afirmat, referitor la suspendarea temporară a zborurilor avioanelor MiG-21 LanceR, că scoaterea definitivă din serviciu sau continuarea exploatării acestui tip de aeronave vor fi decise doar după finalizarea unei ample analize.
„Începând de astăzi, 15.04.2032, aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forţelor Aeriene Române au fost suspendate de la activităţile de zbor. Decizia de astăzi nu reprezintă scoaterea definitivă din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR, ci o suspendare temporară a zborurilor acestor aeronave, până la finalizarea unui proces amplu de analiză şi evaluare care a început deja. Decizia şefului Statului Major al Apărării reprezintă o măsură prudentă, luată în primul rând pentru siguranţa personalului aeronautic. Din păcate, vechimea foarte mare a acestor aeronave îşi spune cuvântul şi am fost cu toţii martori, în ultimii ani, ai unor incidente cu urmări foarte grave. Am pierdut piloţi de elită, au rămas familii îndoliate, de aceea este absolut firesc să fim concentraţi pe siguranţa exploatării aeronavelor militare”, a scris Vasile Dîncu, vineri, pe Facebook.
„Nu spunem că MiG-urile 21 LanceR sunt nesigure pentru zbor, ele nu au decolat niciodată decât după ce s-a constatat îndeplinirea tuturor parametrilor tehnici. Dar este absolut de înţeles că, la atât de mulţi ani de când sunt în serviciu, frecvenţa incidentelor de zbor a crescut. Nu ne putem permite să riscăm viaţa acestor oameni şi suntem obligaţi să căutăm cele mai bune soluţii. O analiză complexă este în plină desfăşurare şi în urma acesteia vom putea să vedem dacă există soluţii de continuare a exploatării MiG-urilor, iar dacă mai sunt – trebuie să vedem în ce condiţii, până când, cu ce resurse. Evident, prioritatea mea şi a conducerii Ministerului Apărării Naţionale este viaţa oamenilor şi asigurarea unei perspective corecte pentru personalul aeronautic care încadrează funcţii la escadrilele de MiG 21 Lancer, atât piloţi, cât şi personal tehnic. De asemenea, ne-am consultat şi cu partenerii şi aliaţii care contribuie cu aeronave la executarea misiunilor de poliţie aeriană extinsă în spaţiul aerian al României şi care pot suplimenta capabilităţile aeriene în această perioadă”, a completat ministrul Apărării.
El a mai precizat că „scoaterea definitivă din serviciu sau continuarea exploatării acestui tip de aeronave vor fi decise doar după finalizarea acestei ample analize”.
„Nu pot estima când va fi posibil să luăm această decizie, dar, aşa cum spuneam, o vom lua având în minte viaţa oamenilor noştri şi asigurarea securităţii spaţiului aerian naţional. Aşa cum am anunţat şi în comunicatul de presă, am accelerat procesul de achiziţie pentru următoarele 32 de aeronave F-16, din Norvegia. Legea de aprobare a achiziţiei este gata, proiectul este în avizare şi va fi trimis în câteva zile către Parlament. Menţionez că România a exprimat ferm opţiunea pentru dotarea Forţelor Aeriene cu aeronave de generaţia a V-a, respectiv F-35. Cele trei escadrile de F-16, cea aflată deja în stare operaţională la Borcea şi cele două care vor fi constituite cu aeronavele din Norvegia constituie o capabilitate de tranziţie către F-35, de maximum 10 ani”, a conchis Dîncu.