CFR Călători are doar 7 curse cu vagoane restaurant. Cum explică compania situația

Dată publicare: 21-07-2021 17:49
Dată actualizare: 21-07-2021 19:49


Este perioada concediilor, însă oricât de tare vă doriţi să porniţi spre o destinaţie sau alta, nu plecaţi flămânzi sau însetaţi într-o călătorie cu CFR Călători.

Operatorul naţional are doar 7 curse cu vagoane restaurant. Din păcate şi cușetele în care puteţi să dormiţi în cursele lungi, sunt prea puţine, față de cerere.

Ora 14, Gara de Nord. Trenul Internaţional Bucureşti - Viena se pregăteşte de drum. Este printre puţinele din România care are un vagon restaurant. Ce-i drept, restaurantul se închide la ora 00.00.

În bucătăria vagonului îl găsim pe Sorin Alexe, bucătar cu o experienţă de 15 ani la CFR Călători, care curăţă cartofi şi le pregăteşte clienţilor preparatele din meniu.

Sorin Alexe, bucătar: "În meniu piept de pui, muşchi de porc, cartof prăjiţi, legume mexicane.

Reporter: Se cauta ce aveţi în meniu?

Sorin Alexe: „Când şi când, depinde de zi"

Pieptul de pui costă 15 lei, ceafa de porc în jur de 17. Găsiţi şi vrăbioară de mânzat la 20 de lei şi cârnaţi olteneşti cu 10 lei. La desert înghețată la pahar de 6 lei. O bere obişnuită din comerț - costă 10 lei în restaurantul CFR. Călători.

Cei doi angajaţi ai restaurantului spun însă că nu mai au clienţi ca pe vremuri, când aproape toate trenurile de cursă lungă aveau câte un vagon restaurant, iar pasagerii stăteau la coadă ca să mănânce.

Pentru că nu mai are vagoane restaurant în depouri, CFR Călători nu-şi permite să le folosească la fel de mult aşa cum se întâmplă acum câţiva ani. În acest moment doar 14 trenuri interegio beneficiază de vagoane restaurant şi bistro pe 7 rute. Evident, toate rutele, cu o singură excepţie, pleacă în Bucureşti.

Este vorba de trenurile care leagă Bucureştiul de Cluj, Simeria, Constanța, Sibiu, Satu Mare sau Iaşi.

CFR Călători susţine că dacă va exista o cerere în creştere, ar putea să repare şi să pună în circulaţie mai multe vagoane restaurant. Are însă o problemă mare şi cu vagoanele cuşetă sau de dormit. Cei din Asociaţia Pro Infrastructura susţin că numărul de vagoane de dormit este la jumătate din necesar, iar cuşetele la o treime.

Potrivit asociaţiei, cele 25 vagoane de dormit la standard modern sunt trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în ţară. Asta când nu stau în depou din lipsă de piese.

Cele folosite în ţară au peste 60 de ani şi sunt de producţie germană sau elveţiană. Unele ar fi trebuit retrase din circulaţie urmând să fie casate, însă au ajuns în România. Şi vagoanele cuşetă, peste 50 la număr, sunt vechi, spre nemulţumirea pasagerilor.

Bărbat: "Paturile înlocuite, sunt prea tari sau au găuri în ele. Parcă un miros de igrasie, de mucegai".

În replică, cei de la CFR Călători susţin că nu au mai beneficiat de fonduri pentru achiziția de vagoane noi, astfel că modernizarea și reconstrucția de vagoane a fost realizată prin mijloace proprii.

 

 


VIDEO PROTVPLUS.RO