Una dintre cele mai vechi linii de cale ferată din România va fi modernizată. Când vor fi gata lucrările
Tronsonul de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, lotul 2, va fi modernizat, după ce compania CFR S.A. a semnat un contract, în acest sens, cu Alstom.
Investiția va permite locuitorilor din Giurgiu și din comunele limitrofe Bucureștiului să ajungă mai rapid în Capitală, ceea ce va duce la descongestionarea traficului rutier.
Noul contract acoperă modernizarea a 93,45 kilometri de linie feroviară simplă dintre gara Bucureşti Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Frontiera Giurgiu.
Valoarea contractului semnat de CFR S.A. este de 2.108.256.817 lei (fără TVA). CFR SA este compania de stat (subordonată Ministerului Transporturilor) care administrează infrastructura de cale ferată din România.
Proiectul include electrificarea, modernizarea infrastructurii şi suprastructurii, sisteme de semnalizare şi telecomunicaţii, precum şi construcţii civile.
Modernizarea va permite o viteză maximă a trenurilor de pasageri de 160 km/h, potrivit Alstom.
Alstom, care are o parte de aproape 25% din contract, va furniza soluţii de electrificare, semnalizări ERTMS Nivelul 2 şi control digital al trenurilor pe lotul al doilea al liniei de cale ferată Bucureşti-Giurgiu.
Compania românească Arcada Company va executa lucrările de construcţii civile.
„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează opinia publică asupra semnării contractului de proiectare şi execuţie a lucrărilor aferente obiectivului de investiţii „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre staţiile CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2”. Procedura de achiziţie publică a fost adjudecată de Asocierea RailWorks, formată din Arcada Company – lider de asociere – şi SC Alstom Transport SA”, anunţă CFR.
Lucrările vor dura doi ani și jumătate
Proiectarea va dura șase luni, iar lucrările de execuție - 30 de luni. După inaugurare, noua cale ferată va avea o garanție de zece ani.
Finanţarea este asigurată prin Acordul de Grant nr. 101122601/11.10.2023 – 22-RO-TC-Giurgiu Stage II, semnat în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF 2021-2027, cu cofinanţare din Bugetul de Stat (Titlul de cheltuială 56.68 – Transferuri pentru susţinerea proiectelor finanţate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei).
„Prin realizarea investiţiei, CFR SA îşi propune să transfere o parte semnificativă a traficului de pasageri şi marfă de pe rutier pe feroviar, pe traseul strategic Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, consolidând astfel rolul transportului pe calea ferată în economia naţională şi în reţeaua europeană de transport”, arată CFR.
Implementarea acestui proiect strategic va contribui la creşterea competitivităţii economice a României prin modernizarea infrastructurii feroviare şi integrarea acesteia în reţeaua de transport european TEN-T, susţinând dezvoltarea pieţei interne şi promovând transportul durabil..
Printre efectele concrete se numără:
• îmbunătăţirea mobilităţii şi accesibilităţii pentru locuitorii şi mediul de afaceri din judeţele Ilfov şi Giurgiu;
• creşterea atractivităţii municipiului Giurgiu şi consolidarea conexiunilor acestuia cu reţelele europene de transport;
• stimularea investiţiilor în zonele cu potenţial economic, precum Parcul Industrial şi Tehnologic Giurgiu Nord, Centrul de Afaceri Transfrontalier Danubius şi hub-ul trimodal „High Performance Green Port”;
• creşterea vitezei medii de circulaţie a trenurilor şi reducerea semnificativă a timpului de parcurs;
• sporirea siguranţei circulaţiei şi îmbunătăţirea confortului călătorilor;
• reducerea emisiilor poluante şi a impactului negativ asupra mediului;
• descongestionarea traficului feroviar în zona Capitalei şi în localităţile adiacente.
Linia de cale ferată de frontieră Bucureşti Nord - Giurgiu Nord leagă România de culoarul paneuropean Rin - Dunăre (fostul Coridor IV) şi de ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia). Linia leagă direct România şi Bulgaria printr-un pod feroviar numit Podul Prieteniei. Lucrările incluse în acest proiect vor acoperi linia de cale ferată până la intrarea pe acest pod.